قانون مور 10 سال پیش به پایان رسیده استتکنولوژی 

قانون مور ۱۰ سال پیش به آخر رسیده است


مدیرعامل انویدیا پیش‌تر چندین دفعه درمورد ازبین‌رفتن قانون مور سخن زده می بود. اکنون به‌نظر می‌رسد که مدیران گوگل هم دیدگاه شبیهی دارند و اعتقاد دارند که این قانون در واقع در سال ۲۰۱۴ به آخر رسیده است.

مدیران صنعت فناوری گهگاه درمورد این سخن بگویید می‌کنند که عمر قانون مور چه وقتی به آخر می‌رسد. «میلیند شاه»، مدیر قسمت بسته‌بندی IC گوگل اخیراً در کنفرانسی در این باره اظهار کرده است که این قانون نزدیک به یک دهه پیش خاتمه یافته است.

«گوردون مور»، هم‌بنیان‌گذار فقید اینتل در سال ۱۹۶۵ این نظریه را نقل کرد که تعداد ترانزیستورهای درون هر اینچ مربع از یک برد مدار، تقریباً هر دو سال یک‌بار دو برابر می‌بشود. این نظریه که بعداً به قانون مور معروف شد، تا شش دهه پابرجا باقی ماند.

ادامه مطلب
سایپا با همکاری چینی‌ها،‌ موتور هیبریدی می‌سازد!
قانون مور ۱۰ سال پیش به آخر رسیده است ۴

اکنون حرف های می‌بشود که مدیر سخت‌افزار گوگل در کنفرانس IEDM 2023 سخن‌های سال ۲۰۱۴ مدیرعامل MonolithIC را تکرار کرده است. او با نمایش نموداری نشان داد که هزینه گیت‌های ترانزیستور ۱۰۰ میلیونی (۱۰۰M Gates) از ۱۰ سال پیش ثابت مانده، یعنی در طول یک دهه تازه، ترانزیستورها ارزان‌تر نشده‌اند.

اگرچه تراشه‌سازان دائماً در حال افت اندازه نیمه‌رساناها می باشند، اما قیمت‌ها در حال افزایش بوده است. مدیرعامل انویدیا از سال ۲۰۱۷ در تلاش برای تشریح این قضیه بوده است. او می‌گوید تشکیل سخت‌افزارهای قوی ناگزیر به‌معنی افزایش هزینه و نیاز به مصرف انرژی بالاتر خواهد می بود.

ادامه مطلب
مدیر مهندسی سخت‌افزار اپل به شرکت خودروسازی Rivian پیوست

استدلال میلیند شاه که یادآور حرف های‌های اور-باخ است، به گمان زیادً با افزایش قیمت ویفرهای TSMC نیز همخوانی دارد. این ویفرها از سال ۲۰۱۴ با افزایش شدید قیمت مواجه شدند. مطابق اطلاعات وب‌سایت دیجی‌تایمز، هزینه هر ویفر TSMC با معارفه فرایند تشکیل ۱۰ نانومتری در سال ۲۰۱۶ دو برابر شد. این وب‌سایت گمان می‌زند که قیمت هر ویفر ۳ نانومتری نزدیک به ۲۰ هزار دلار باشد.

اکنون در شرایطی که TSMC و دیگر رقیب ها به سمت فناوری‌های ۲ و ۱ نانومتری پیش می‌روال، باید به این افزایش هزینه‌ها دقت بشود. اگرچه فروش ویفرها در سال‌های تازه نزولی بوده، اما میانگین قیمت آن‌ها افزایشی بوده و بخشی از رشد قیمت شرکت‌های دنیای فناوری به این قضیه مربوط می‌بشود.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها