ایلان ماسک کد منبع مدل هوش مصنوعی Grok را به‌صورت عمومی منتشر کردتکنولوژی 

ایلان ماسک کد منبع مدل هوش مصنوعی Grok را به‌صورت عمومی انتشار کرد_دانستنی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دانستنی

ایلان ماسک هفته قبل خبرداد که چت‌بات هوش مصنوعی Grok متن‌باز می‌بشود. اکنون امروز کد منبع این برنامه در گیت‌هاب در دسترس قرار گرفته است. شرکت xAI می‌گوید «گراک» یک مدل «ترکیب-متخصص» (Mixture-of-Experts) با ۳۱۴ میلیارد پارامتر است.

بر پایه پست وبلاگ xAI، انتشار کردن کد منبع مدل هوش مصنوعی Grok-1 شامل معماری شبکه آن است. این شرکت پافشاری می‌کند که کد حاضر مربوط به مقطعی از اکتبر سال ۲۰۲۳ است و از آن بعد، این کد برای هیچ کاربرد خاصی، همانند برقراری دیالوگ، بهینه‌سازی نشده است.

مدل هوش مصنوعی Grok متن‌باز شد

کد منبع گراک با مجوز Apache 2.0 انتشار شده است، به این علت منفعت گیری تجاری از آن را ممکن می‌کند، اما شامل داده‌هایی نیست که برای آموزش مدل منفعت گیری شده و ارتباطات آن با شبکه اجتماعی ایکس را نشان نمی‌دهد.

ادامه مطلب
ایلان ماسک ادعاهای مربوط به دریافت سمت مشاور کاخ سفید را رد کرد_دانستنی
ایلان ماسک کد منبع مدل هوش مصنوعی Grok را به‌صورت عمومی انتشار کرد_دانستنی ۴

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک می‌گوید مدل Grok-1 با مجموعه‌ای سفارشی از داده‌ها آموزش داده شده، اما جزئیات بیشتری درمورد این داده‌ها اراعه نشده است. درهرصورت اما انتشار کردن کد منبع این مدل اتفاق مثبتی برداشت می‌بشود و می‌تواند به محققان و گسترش‌دهندگان پشتیبانی کند تا سازوکارهای آن را فهمیدن کنند و از این کد منبع منفعت بگیرند.

ایلان ماسک اولین‌بار در اواسط آبان‌ماه از هوش مصنوعی Grok رونمایی کرد و در ادامه این چت‌بات به‌گفتن بخشی از شبکه اجتماعی ایکس در اختیار کاربران پریمیوم این پلتفرم قرار گرفت. ماسک اکنون با OpenAI داخل یک درگیری حقوقی شده و مدعی است که استارتاپ سازنده ChatGPT از مقصد خود که اراعه مدل‌های آزاد بوده، دور شده است.

ادامه مطلب
ایلان ماسک علت انفجار دومین مأموریت استارشیپ را گفت

xAI اولین شرکتی نیست که مدل هوش مصنوعی خود را متن‌باز کرده؛ شرکت‌های فرد دیگر همانند Mistral که اخیراً با مایکروسافت داخل همکاری شده است، هم مدل‌های خود را به‌صورت متن‌باز در دسترس قرار داده‌اند. متا هم به محققان امکان دسترسی آزاد به مدل Llama 2 را می‌دهد اما محدودیت‌هایی را در این عرصه اعمال می‌کند و بابت منفعت گیری‌های تجاری و در مقیاس گسترده از کاربران هزینه می‌گیرد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها