گیاهان دارویی که برای درمان گرمازدگی معجزه می‌کنندسلامتی 

گیاهان دارویی که برای درمان گرمازدگی معجزه می‌کنند_دانستنی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دانستنی

کد خبر: ۲۶۳۳۵۳

تاریخ انتشار کردن: چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ – ۱۴:۳۹

به نقل از بهداشت نیوز در حالی که تعداد بسیاری از افراد مشتاق فرارسیدن فصل گرم تابستان می باشند، اما گرمای بیشتر از حد در تابستان چیزی است که خوشایند همگان نیست. در حقیقت هنگامی گرما و رطوبت بالا می‌رود علائم گرمازدگی در افراد افزایش می‌یابد. در این شرایط افراد در معرض علائمی همانند تب‌های مرموز، حالت تهوع، اسهال، تعریق، سرگیجه و سنگینی سر قرار می‌گیرند. در برخی افراد نیز علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا در مجاری تنفسی ابراز می‌کند. علائم گرمازدگی اگرچه در همه افراد امکان پذیر ابراز کند اما زیاد تر در کودکان و افراد مسن مشاهده می‌بشود. در مواردی که فرد دچار گرمازدگی شدید شده باشد علائمی همانند ادرار تیره، افزایش شدت ضربان قلب، گیجی، سردرد شدید، سرخی و خشکی پوست و غش امکان پذیر مشاهده شوند که در این حالت بهتر است سریع تر به بیمارستان مراجعه بشود. اما در موارد خفیف‌تر گرمازدگی می‌توان از درمان‌های سنتی یا گیاهان دارویی برای کنترل آن منفعت گیری کرد.

ادامه مطلب
آقایان اگر این علائم را در طول شبانه روز دارید به سرطان پروستات مبتلا شده اید!

درمان گرمازدگی در طب سنتی

در طب سنتی چینی تابستان با عنصر آتش شناخته می‌بشود یا به عبارتی در تابستان عنصر آتش حاکم است که در طبیعت و در بدن انسان نمود اشکار می‌کند. علائم عنصر آتش در تابستان در بدن شامل گرمای بیشتر از حد، تعرق زیاد، خشک شدن دهان و گلو، یبوست و تپش قلب است. در حالی که در طب سنتی چینی علت علائم ذکر شده در تابستان، گرمازدگی یا همان گرمای تابستان درنظر گرفته می‌بشود که یک عامل خارجی است، این علائم در پزشکی مدرن امکان پذیر به یک عامل داخلی ویروسی یا باکتری نسبت داده بشود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
آیت الله جنتی، پای صندوق رای + عکس_دانستنی

در صورت مشاهده علائم خفیف گرمازدگی می‌توان از برخی راهکار یا درمان‌های سنتی زیر منفعت گیری کرد:

هندوانه: مصرف هندوانه می‌تواند به تامین آب از دست رفته پشتیبانی کند، در عین حال ادرار آور نیز می‌باشد خصوصا قسمت‌های سفیدتر نزدیک به پوست هندوانه که با افزایش ادرار به دفع مواد زائد و حرارت از بدن پشتیبانی می‌کند.

مصرف ماش: به گفتن یک ادرار آور خفیف در طب سنتی شناخته می‌بشود. در طب سنتی برای این منظور دانه‌های خشک ماش را در آب جوش خیسانده و سپس آب آن را مصرف می‌کنند.

مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت: در تابستان همراه با گرمای هوا، تعرق بالا جهت از دست رفتن آب بدن و املاح می‌بشود. علاوه بر مصرف هندوانه که در بالا اشاره شده است، نوشیدن آب زیاد یا آب میوه همانند آب نارگیل، یا آب‌های حاوی املاح (همانند نمک‌های پتاسیم، سدیم، کلر) می‌تواند به برقراری اعتدال در بدن پشتیبانی کند. برای تامین الکترولیت می‌توانید مقداری مقداری سرکه سیب را در آب ریخته و بنوشید.

ادامه مطلب
تصویری از تزئین دلنشین یک ماشین در خیابان‌های تهران+عکس

منفعت گیری از روغن‌های گیاهی: در صورت ابراز آفتاب سوختگی می‌توانید از ترکیب روغن چای، روغن زیتون و روغن نارگیل منفعت گیری کرد. این روغن‌ها ضمن تسکین درد، از ابراز تاول جلوگیری کرده و حتی به لایه برداری پوست پشتیبانی می‌کنند.

در طب سنتی ایرانی نیز یکی از شش اصل الزامی نگه داری سلامتی و تندرستی دقت به تحول فصل آب و هوا یا همان تدبیرها فصول است که برای پیشگیری از گرمازدگی بایستی تدبیرها مربوط به فصول گرم سال بویژه تابستان را مراعات کرد. برخی از پیشنهاد‌های رایج در طب سنتی ایرانی برای پیشگیری از گرمازدگی عبارت هستند از:

افراد با مزاج گرم و خشک زیاد تر در معرض گرمازدگی می باشند، به این علت این افراد باید از همه خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برد و علتخشکی خواهد شد پرهیز و حتی‌المقدور از غذاهای آب‌پز شده ساده بدون ادویه منفعت گیری کنند.

ادامه مطلب
اگر افت قند خون دارید از این خواکی حتما مصرف کنید

غذای تناول شده در وسط روز نباید سنگین باشد و به طور کلی قولهای غذایی باید سبک و سریع هضم انتخاب بشود و آش آلو، سوپ جو، آش غوره، آب دوغ خیار گزینه‌های مناسبی می‌باشند.

افراد مستعد گرمازدگی باید استراحت کافی و ملزوم داشته باشند تا مزاج‌شان خنک بشود و اگر استراحت کافی نداشته باشند بدن زیاد تر به سمت گرمی و خشکی می‌رود و رطوبت بدن افت اشکار می‌کند.

حمام کردن، شنا کردن، پوشیدن لباس‌هایی با جنس نازک و گشاد، ورزش‌های سبک، عدم قرارگیری در زیر نور مستقیم خورشید، مصرف خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی با مزاج سرد و تر (برای افراد گرم مزاج) از دیگر عوامل پیشگیری از ابراز گرمازدگی می باشند.

تخم‌شربتی، خاکشیر، شربت نعناع، هندوانه، خیار یا شربت خیار با سکنجبین، شربت آبلیمو، آلبالو، گلاب، به لیمو، تخم خیارین ( خیار، کدو، خربزه، هندوانه)، دم کرده عناب و زرشک به همراه شکر و دوغ ترش برای درمان گرما زدگی مناسب می باشند. پیشنهاد می‌بشود افراد از مصرف بی‌رویه آجیل‌ها و مغزها خوداری کنند چون علتافزایش حرارت بدن می بشود. در میانه سفر خوردن عصاره میوه‌جات و قاووت جو و بوییدن گل سرخ که آرام‌قسمت است و از ابراز تنش‌های عصبی در تاثییر گرما جلوگیری می‌کند سودمند است.

ادامه مطلب
تصویری غیرمنتظره از چند حاجی فیروز در خیابان + عکس

منبع: ایسنا

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها