ضرورت تعریف مشترک از مرجعیت علمی/ باید الگوی مرجعیت علمی بومی و ملی داشته باشیمسلامتی 

الزام تعریف مشترک از مرجعیت علمی/ باید الگوی مرجعیت علمی بومی و ملی داشته باشیم_دانستنی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دانستنی

کد خبر: ۲۶۳۶۲۳

تاریخ انتشار کردن: یکشنبه ۰۳ تیر ۱۴۰۳ – ۲۰:۱۶

به نقل از بهداشت نیوز دکتر محمدرضا مخبردزفولی در نشست مرجعیت علمی در فرهنگستان علوم با پافشاری بر اراعه تعریف واحد از مرجعیت علمی اظهار کرد: در اولین قدم باید به نقطه مشترک در مرجعیت علمی برسیم تا بدانیم که هدفمان از مرجعیت علمی چیست، باید برای مرجعیت علمی یک چارچوب مشترک اشکار کنیم. اگر اینگونه بشود یک قدم بزرگ رو به جلو برداشته‌ایم و آن زمان می‌توانیم درمورد اجزا و ابعاد آن تصمیم‌گیری کنیم.

او گفت: باید به این نوشته دقت بشود که اگر تعاریف متعدد از مرجعیت علمی اراعه بشود و هر کس از ظن خود آن را پیش ببرد در نهایت نتیجه‌ای برای سرزمین نخواهد داشت. لذا باید الگوی مرجعیت بر پایه مزیت بومی و ملی داشته باشیم.

ادامه مطلب
چرا برخی از کودکان به عقب ماندگی ذهنی دچار می شوند؟/ روش درمان و حرکت با این بیماران_دانستنی
آخرین مطالب

دقت به رقابت‌های علمی بین‌المللی

او گفت: در این مسیر ملزوم است نظر ات علمی خودمان را در علوم تجربی، کاربردی و حتی در علوم انسانی در معرض دید جهانیان قرار دهیم. یعنی ترسی از این که مباحثه‌ها و نظریه‌های اسلامی یا علوم انسانی خودمان را مطرح کنیم، نداشته باشیم. لذا رقابت جهانی را نباید به هیچ گفتن کنار بگذاریم. وجود در رقابت‌های جهانی به معنی پذیرفتن همه قواعد و ضوابط آنها نیست بلکه باید نظریه‌های ما نیز در آنها گنجانده بشود. اینها آن نکاتی است که وجه اختلاف ما می‌بشود. یعنی باید توانایی مثبت بشری مورد منفعت گیری قرار گیرد و ظرفیت تمدنی خودمان را هم در آن باز کنیم. اگر این کار را کردیم می‌توانیم به نقطه بعدی برسیم.

ادامه مطلب
این خوراکی خوشمزه و در دسترس یک ابرمغذی است

رئیس فرهنگستان علوم گفت: هر دانشمندی می‌خواهد زکات علم خودش را نشر دهد، در حوزه‌های علمیه پرورش شاگرد مورد نظر است و آن فردی که مرجع می‌بشود و به سطوح بالا می‌رسد، کتاب یا حاشیه کتب می‌نویسد. یقیناً همه علما و مجتهدین کتاب تازه ننوشتند بلکه برخی خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایشان را در قالب حاشیه کتب انتشار کرده‌اند، در واقع انتشار کردن علم را با کتاب منتقل می‌کنند.

دکتر مخبردزفولی او گفت:‌ انتشار کردن علم در نظام دانشگاهی لزوما همانند حوزه‌های علمیه نیست و در کنار کتاب، مقاله نیز مورد نظر است، در دانشگاه تا این مدت به نوشتن کتاب مرجع عادت نکردیم. بعد این نقص ماست و باید به سمتی برویم که جسارت نوشتن کتاب‌های مرجع در سطح جهانی را اشکار کنیم و دیگران برای یادگیری یافته های تازه علمی به این کتابهای مرجع مراجعه کنند تا نتیجه آن پیشرفت علمی و ترویج زبان فارسی به گفتن زبان علم بشود. حقیقت این است که هم مقاله و هم کتاب باید مورد نظر باشد.

ادامه مطلب
دردناک ترین تصویری که این روزها دیده شد+عکس

وی با اصرار بر خلق ثروت اظهار کرد: بزرگترین خلق ثروت استادان دانشگاه، پرورش نیروی متخصصی است که به اداره سرزمین پشتیبانی می کنند و هیچ ثروتی قابل قیاس با این ثروت نیست، به اختصاصی اگر پرورش نیروی انسانی متخصص واجد دوبال علم و ایمان باشد.

منبع: فرهنگستان علوم

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها