چه زمانی باید شغل جدیدی را قبول کرد؟ | شغل فعلی یا شغل جدید کدام را انتخاب کنم؟اموزش 

چه وقتی باید شغل جدیدی را قبول کرد؟ | شغل جاری یا شغل تازه کدام را انتخاب کنم؟_دانستنی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دانستنی

همه ما در جایی به این سوال برخورده‌ایم که آیا اکنون نوبت پذیرفتن شغل جدیدی است؟ در این مقاله برای جواب به این سوال، باید دید چرا جستوجو شغل جدیدی هستید؟ سپس باید درمورد شغل و سازمان تازه تحقیق کنید. در نهایت هم با اطلاعات حاضر تصمیم بگیرید.

استفانو بلازیو، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران آنتروپُس(Anthropos Inc) در مقاله‌ای می‌نویسد: بر پایه توانایی‌ام، افراد بسیاری را دیده‌ام که همه تلاش خود را می‌کنند تا شغل جدیدی اشکار کنند، اما درست وقتی که نظر شغلی دریافت می‌کنند دچار تردید خواهد شد و تصمیم‌گیری برایشان سخت می‌بشود. بعضی اوقات اوقات، آن‌ها نمی‌دانند که واقعا چه می‌خواهند، بعضی اوقات اوقات هم مدتی طول می‌کشد تا فهمید شوند هیچ شغلی کامل نیست. در دیگر موارد هم، فقط نسبت به پریدن به‌سمت چیز تازه و جذابی که مقداری هم ترسناک است، حس ناامنی می‌کنند. به این علت امری مثبت است؛ چون تحول طبق معمول خوب است و این‌که بتوانید از یک شرکت یا قسمت دیگر نظر شغلی دریافت کنید، صرف‌نظر از این که درنهایت چه تصمیمی می‌گیرید، همیشه نشانه خوبی است.

چرا به‌جستوجو نقش و شغل جدیدی هستید؟

قبل از این که داخل جزئیات شوید، یک قدم به عقب برداریم و بفهمیم که چرا اصلا به فکر تحول شغل افتاده‌اید. از خودتان سوال کنید، چه‌چیزی به فکرکردن درمورد این تحول ترغیبتان کرده است؟ آیا به‌‌این‌علت است که از چیز جدیدی شوق‌زده‌اید؟ احتمالا به‌جستوجو چالش‌های زیاد تر، اعتدال بهتر بین کار و زندگی، یا فقط یک اغاز تازه‌اید. یا زیاد تر به‌این‌خاطر است که به‌علت تغییرات در شغل جاری‌تان یا دلایل بیرونی دیگر، حس می‌کنید ناچار به پیداکردن شغل جدیدی هستید.

مهم است که واقعا بفهمید چرا به فکر این تغییرید. آیا این تحول با مسیر شغلی‌ای که برای خودتان متصور هستید همخوانی دارد؟ آیا زمان یادگیری و رشد را در اختیارتان می‌گذارد؟ و آیا با آنچه به‌طور کلی از زندگی کاری خود می‌خواهید مطابقت دارد؟ لحظه‌ای تأمل کنید و ببینید این نقش تازه چطور در عکس بزرگ‌ترتان جای می‌گیرد. آیا با اهداف آینده‌‌تان همسو است؟ آیا به نظر می‌رسد گامی در جهت درست برای آن چیزی است که در حرفه‌تان می‌خواهید؟ با فهمیدن این که چرا به فکر این تغییرید، خودتان را آماده می‌کنید تا انتخابی هوشمندانه داشته باشید که با مسیر مورد نظرتان مطابقت داشته باشد.

ادامه مطلب
رابطه بنفیت چیست؛ هرآنچه باید بدانید
آخرین مطالب

درمورد شغل تازه، تحقیق و بازدید انجام دهید: فرهنگ سازمانی و مدیران را بشناسید

تنها راه برای تصمیم‌گیری درست، جمع‌آوری هرچه زیاد تر اطلاعات درمورد هرچیز ناشناخته‌ای است. در وب‌سایت‌هایی همانند گلس‌دور(Glassdoor)، لینکدین (Linkedin)، گوگل (Google) و شبکه‌های اجتماعی به‌جستوجو اطلاعات درمورد شرکتی باشید که به شما نظر شغلی داده است. بسته به شرکت، پیشنهادم این است که چند ساعت را صرف تحقیق درمورد آن کنید و تلاش کنید در چند عرصه همانند فرهنگ سازمانی و روش کارشان عمیق‌تر شوید. احتمالا اشکار کردن همه این اطلاعات به‌صورت آنلاین دشوار باشد، اما کاری وجود دارد که به‌جز زمان، هزینه فرد دیگر برایتان ندارد: با کارمندان اسبق آن شرکت سخن بگویید کنید. فردی را در لینکدین اشکار کنید و برای او گفت‌وگویی مختصر با او ربط برقرار کنید. طبق معمول سپس از سخن بگویید با ۳ تا ۴ نفر، فهمیدن خوبی از روش کارکرد اوضاع در آنجا اشکار می‌کنید و هرچیزی که به‌صورت آنلاین اشکار کرده‌اید، برایتان منطقی‌تر خواهد شد.

این چنین طرفدار افرادی‌ام که می‌خواهند درمورد برند و محصولات آن شرکت زیاد تر بدانند. اگر آن شرکت، محصول یا خدماتی را به عموم مردم می‌فروشد، با خواندن نظرات مشتریان به‌صورت آنلاین، به گمان زیاد می‌توانید درمورد‌شان زیاد تر بدانید. روش پاسخگویی آن‌ها و بازخورد کلی مشتریان، چیزهای بسیاری درمورد آن شرکت به شما خواهد او گفت. تحقیق درمورد مدیرتان امکان پذیر سخت‌تر باشد، اما مقدور است: به لینکدین برگردید و افرادی را اشکار کنید که قبلا زیر نظر او کار می‌کرده‌اند، آن‌ها به گمان زیاد نکاتی درمورد روش کار کردن با او به شما خواهند داد.

فرهنگ سازمانی و زمان‌های رشد را در نظر بگیرید

در چه محیطی بهترین کارکرد را دارید؟ در اینجا چند سوال وجود دارد که می‌توانید از خودتان سوال کنید تا به آن پی ببرید:

  • آیا در پروژه‌های مشارکتی بهتر کار می‌کنیدیا رقابت‌های دوستانه؟
  • انعطاف‌پذیری برایتان برتری بالایی دارد، یا برای این که تمرکز کنید به ساختار ساعات کاری اشکار، یک دفتر کار فیزیکی و دیگر فرایندها و دستورالعمل‌ها نیاز دارید؟
  • آیا ترجیح می‌دهید در شرکتی کار کنید که بر آزمایش رویکردهای تازه و تفکر خلاقانه پافشاری دارد، یا شرکتی که ترجیح می‌دهد از راه حلهای تثبیت‌شده پیروی کند و بر نگه داری سابقه درخشان پافشاری می‌کند؟
  • آیا در فرهنگ غیررسمی کار می‌کنید که کارمندان بتوانند به‌صورت راحت و با نام کوچک و با حداقل سلسله‌مراتب با هم ربط برقرار کنند، یا در محیطی که ارتباطات ساختاریافته است، سلسله‌مراتب مشهود است و کارمندان با گفتن و نام خانوادگی یکدیگر را خطاب قرار خواهند داد؟
ادامه مطلب
استاکر کیست؟ چطور با او مقابله کنیم؟_دانستنی

هنگامی محیطی را که در آن بهترین کارکرد را دارید، محدود کردید، قدم بعدیتان این است که زمان‌های رشد را در نظر بگیرید. صرف‌نظر از ترجیحات کاریتان، می‌خواهید بدانید که همه کوششهایتان در راستای حرفه‌ای بهتر در آینده است. در اینجا چند سوال وجود دارد که می‌توانید از مدیر استخدام‌کننده سوال کنید یا به‌صورت آنلاین به‌جستوجو جواب آن‌ها باشید:

  • آیا شرکت برنامه‌های آموزشی، گسترش توانایی و ترقی شغلی اراعه می‌دهد؟
  • آیا زمان‌هایی برای پذیرفتن مسئولیت‌های تازه و یادگیری از همکاران باتجربه وجود دارد؟
  • شرکت چطور دستاوردها را درون سازمان جشن می‌گیرد؟

به‌خصوص در اینجا، واقعا پیشنهاد می‌کنم که سؤالات بسیاری درمورد زمان‌های بالقوه رشد سوال کنید: آیا می‌توانید مسیر شغلی آن نقش را ببینید؟ اگر این مسیر وجود ندارد، فقط مقداری زیاد تر درمورد روش کارکرد ترقی شغلی در شرکت و این که چه مقدار اتفاق می‌افتد، سوال کنید. باز هم، در تعداد بسیاری از این موقعیت‌ها، فقط با نگاه‌کردن به روش برخورد تیم با این سؤالات، می‌توانید به جواب خوبی برسید. شرکت‌هایی که عادت به جواب‌دادن به این سؤالات دارند، طبق معمول بیش‌ازحد راحت‌اند، درعوض، شرکت‌هایی که فقط درحال گول‌زدنند، جواب‌های پیچیده‌ای خواهند داد که واقعا به سؤالتان جواب نمی‌دهند و به‌راحتی قابل‌فهمیدن است که با چه‌چیزی روبه‌روید.

مدیرتان۹۰ درصد موفقیتتان است

هر کجا می‌روید، مدیر عالی فراتر از سرپرست عمل می‌کند. آن‌ها به‌گفتن راهنما عمل می‌کنند، فرد را در چالش‌ها راهنمایی می‌کنند، ایده‌هایی اراعه خواهند داد و به رشد حرفه‌ای‌تان پشتیبانی می‌کنند. در حالت ایده‌آل، می‌خواهید حداقل ملاقاتی مختصر با مدیری که در موقعیت تازه برای او کار می‌کنید، داشته باشید. اگر نه، احتمالا بتوانید آن‌ها را به‌صورت آنلاین جست‌وجو کنید تا ببینید چه‌جور آدمی می باشند. با منفعت گیری از آنچه می‌دانید، تلاش کنید آن‌ها را با مدیر جاری خود قیاس کنید. اگر حس می‌کنید که با مدیر تازه کارکرد بهتری خواهید داشت، این می‌تواند عامل مهمی برای پذیرفتن نظر تازه باشد. اما اگر نسبت به آن‌ها حس سردرگمی می‌کنید، یا فکر می‌کنید که امکان پذیر تحت‌‌راهنمایی آن‌ها دچار مشکل شوید؛ بعد حسّ درونی خود را در برابر زمان‌های فرد دیگر که این نظر مشخص می کند، بسنجید.

ادامه مطلب
درمان دروغگویی؛ چطور عادت افترا گفتن را ترک کنیم؟

در اینجا تنها چند مورد از چیزهایی که باید بتوانید درمورد آن‌ها به مدیر خود مطمعن کنید را مرور می‌کنیم:

  • بازخورد و رشد: بازخورد سازنده برای بهبود الزامی است. مدیر ماهر بازخورد منظم اراعه می‌کند و نقاط قوت و ضعفتان را برجسته می‌کند. این حلقه بازخورد، یادگیری و پیشرفت مداوم را تشویق می‌کند.
  • پشتیبانی (Advocacy ): مدیر حمایتی، به رشدتان در سازمان اهمیت می‌دهد. آن‌ها می‌توانند شما را برای ترقی شغلی، پروژه‌ها و زمان‌هایی که با آرزوهای شغلی‌تان همسو می باشند، به دیگران نظر دهند.
  • تخصیص منبع های (Resource allocation): مدیران منابعی همانند زمان، پروژه و آموزش را به کارمندان تعلق خواهند داد. مدیری که نقاط قوت و جاه‌طلبی‌هایتان را فهمیدن می‌کند، می‌تواند مطمعن حاصل کند که وظایفی به شما محول بشود که در جهت رسیدن به آن‌ها کمکتان کند و علتپیشرفتتان بشود.
  • حلّ مناقشه (Conflict resolution): در هر محیط کاری امکان پذیر اختلافاتی پیش بیاید. مدیر ماهر می‌داند که چطور این اختلافات را مدیریت کند و محیط کاری هماهنگی را به وجود آورد تا بتوانید بدون حواس‌پرتی‌های غیرضروری روی کارتان تمرکز کنید. باید بتوانید برای ابهامات شغلی، درگیری با همکاران و احتمالا حتی مسائل شخصی که بر توانایی کاری شما تأثیر می‌گذارد، به مدیرتان مراجعه کنید. توانایی‌کردن درگیری در محیط کار در برهه‌ای از زمان طبیعی است، اما اگر حس می‌کنید این درگیری با مدیرتان باشد، آن‌زمان احتمالا نظر شغل تازه بهترین گزینه برایتان نباشد.
ادامه مطلب
١٠ عکس الهام قسمت درمورد زندگی و موفقیت_دانستنی

در نظرگرفتن عوامل اقتصادی

هنگامی که با تصمیم‌گیری بین شغل جاری و نظر تازه روبه رو می‌شوید، مسائل اقتصادی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. «اقتصاد» در این عرصه به جنبه‌های مالیِ تصمیم شغلی‌تان اشاره دارد. این شامل برسی نه‌تنها حقوقتان، بلکه کلّ بسته پیشنهادی، ازجمله مزایا، پاداش و پتانسیل رشد می‌بشود. برای داشته باشید که امکان پذیر با پیشنهادی مواجه شوید که آن را دوست داشته باشید، اما حقوق آن کمتر از شغل جاری‌تان باشد، و قبلا درمورد پذیرفتن شغلی با حقوق پایین‌تر سخن بگویید کرده‌ایم.

بازدید مسیر یادگیری

بعضی اوقات اوقات، انتخاب حقوق مقداری پایین‌تر در نقش تازه می‌تواند سودمند باشد، به‌خصوص اگر درِ ورودی به صنعت جدیدی را باز کند یا ازمایش ها آموزشی ارزشمندی اراعه دهد، همانند وقتی که به‌جستوجو تحول شغل به حوزه فناوری اطلاعات هستید. اگر موقعیت تازه به شما زمان‌هایی برای کسب توانایی‌های تازه، گسترش شبکه ارتباطی و آماده‌سازی خود برای رشد در آینده را بدهد، حتی با وجود این که حقوق اولیه پایین‌تر است، امکان پذیر ارزشش را داشته باشد که آن را در نظر بگیرید.

محاسبه هزینه ـ زمان

مباحث اقتصادی فقط درمورد اعداد و رقم های نیست؛ بلکه درمورد فهمیدن مبادلات است. هزینه زمانِ ماندن در شغل جاری در روبه رو پذیرفتن نظر تازه را در نظر بگیرید. با ماندن در جای خود، چه‌چیزی را از دست می‌دهید؟ این می‌تواند زمان کار روی پروژه‌های مهیج، کسب توانایی در یک صنعت متفاوت یا یادگیری از مربیان تازه باشد.

درنظر گرفتن پتانسیل رشد

فراتر از حقوق جاری را نگاه کنید و پتانسیل رشد را در هر سناریو در نظر بگیرید. شغل تازه امکان پذیر حقوق اولیه پایین‌تری را اراعه دهد، اما قول ترقی سریع تر و افزایش حقوق را با ثابت‌کردن ارزشتان داشته باشد. برسی کنید که آیا نقش تازه می‌تواند در دستیابی به اهداف مالی طویل مدت و آرزوهایتان پشتیبانی کند؟

انعطاف‌پذیری مالی

انعطاف‌پذیری فقط به حقوق اشاره ندارد. این چنین درمورد فهمیدن نیازها و برتری‌های مالی شما است. اگر نقش تازه مزایایی همانند اعتدال بهتر بین کار و زندگی، گزینه‌های دورکاری یا زمان‌های گسترش حرفه‌ای را اراعه دهد، این عوامل حتی با وجود حقوق مقداری پایین‌تر می‌توانند به رفاه کلی و رضایت شغلی‌تان پشتیبانی کنند.

ادامه مطلب
چطور بعد از آخر کار به مسائل کاری فکر نکنیم؟_دانستنی

نمی‌توانید از ابتدا همه چیز را کنترل کنید

حتی با بهترین توانایی‌های تحقیق و بازدید، هم چنان قسمت‌هایی از نظر شغلی وجود خواهد داشت که نمی‌توانید آن‌ها را کشف یا کنترل کنید. به‌گفتن مثال، برای این که پویایی کاری هم‌تیمی‌هایتان را فهمیدن کنید، باید با آن‌ها ملاقات کنید و برای این که بفهمید سازمان چطور به چالش‌های خارجی جواب می‌دهد، باید خودتان را در آن سازمان غرق کنید. حتی سازگاری خود شما با مسئولیت‌های آن نقش می‌تواند غیرقابل‌پیش‌بینی باشد.

داشتن یک نحوه فکر رشد به این معنی است که چالش‌ها و تغییرات را زمان‌هایی برای یادگیری و پیشرفت بدانیم. به‌جای ترسیدن از ناشناخته‌ها، آن‌ها را با کنجکاوی بپذیرید. هر توانایی تازه، چه مثبت و چه چالش‌برانگیز، به رشد شخصی و حرفه‌ای شما پشتیبانی می‌کند. این این چنین می‌تواند فرصتی برای تحکیم تاب‌آوری باشد.

بدیهی است که اگر تا این مدت توانایی ریسک‌پذیری ندارید، ابتدا باید با ماندن در موقعیت جاری خود، رسیدن به آن نقطه را در برتری قرار دهید. اما اگر هیچ‌چیز فرد دیگر مانعتان از این ماجراجویی شوق‌انگیز تازه نمی‌بشود، بعد این عدم قطعیت می‌تواند زمان‌های بسیار‌ای برای حرفه‌‌تان داشته باشد.

تصمیم بگیرید

می‌دانم حتی سپس از همه این سخن‌ها، تصمیم‌گیری نهایی هم چنان دشوار خواهد می بود. حقیقت این است که باید سپس از این، اطلاعات کافی داشته باشید تا حداقل از حسّ درونی خود پیروی کنید و به نقش تازه ارتقا اشکار کنید یا در شرکت جاری خود بمانید.

اگر اجازه دهید، پیشنهاد‌‌ام این است که این کار را برای شرکت جاری و شرکت تازه آسان کنید: افرادی می باشند که تصمیم‌گیری را به تعویق می‌اندازند، استعفا خواهند داد و سپس هفته‌ها را صرف تجدیدنظر در تصمیم خود می‌کنند یا حتی بدتر از آن، نظر جدیدی را امضا می‌کنند تا بعدا نظر خود را تحول دهند. سپس از سال‌ها فهمید شدم که تعداد بسیاری از آن‌ها فرایند خوبی را طی نکرده‌اند، اما انجام‌دادن این کار «با شرکت خودتان» همیشه ایده‌ای بد است. اگر استعفا می‌دهید، باید قطعی باشد، و اگر نظر جدیدی را امضا می‌کنید، همین‌طور.

 

چطور با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چطور در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌شدت طی کنیم.


دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها