قیمت سایناتکنولوژی 

افزایش قیمت ساینا توسط سایپا به روش بازی با حروف!


سایپا تاکنون موفق شده است به واسطه بازی با حروف انگلیسی و خلق اسامی جدید، چندین بار مجوز افزایش قیمت ساینا را از شورای رقابت بگیرد! طی این مدت خودروسازی سایپا هشت مدل ساینا که تقریبا تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند را عرضه کرده است. مدل‌های ساینا معمولی، ساینا EX، ساینا SX، ‌ساینا S، ساینا اتومات، ساینا  Sدوگانه سوز، ساینا S استاندارد ۸۵ گانه و ساینا S تیپ DA از جمله این خودروها هستند. تمامی تیپ‌های ساینا صرفا به واسطه تغییر ظاهر چراغ، نصب چراغ روز و تغییرات جزیی، با افزایش قیمت حداقل ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند. تنها تفاوت قابل توجه بین آن‌ها اتومات بودن یک مدل ساینا و نصب چراغ روز است. سایپا با افزودن این چراغ، اسم محصول را ساینا S استاندارد ۸۵ گانه نامیده و آن را حدود ۴۲ میلیون تومان گران‌تر کرده است.

ادامه مطلب
شرایط فروش BAC X3 Pro برای نخستین بار اظهار شد + جدول دی 1402

نقشه تکراری برای افزایش قیمت ساینا و دیگر خودروهای داخلی

خودروسازان همیشه در تلاش برای افزایش قیمت محصولات خود از سناریوهای تکراری بهره می‌برند. ابتدا عرضه خودرو به مردم کند می‌شود. سپس پرداخت پول به قطعه‌سازان کاهش می‌یابد. طی مرحله عبد با همراهی قطعه‌سازان صحبت از افزایش زیان انباشته مطرح می‌شود. در فاز بعدی ‌قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت زیرسؤال می‌رود. در نهایت نیز ناگهان قیمت کارخانه‌ای خودروها تغییر می‌کند. شورای رقابت می‌گوید طبق مستندات ارائه ‌شده توسط خودروسازان قیمت خودروها را بازنگری می‌کند. با این حال مشخص نیست که شورای رقابت تا چه حد اظهارات خودروسازان را مورد راستی‌آزمایی قرار می‌دهد؟

افزایش قیمت ساینا توسط سایپا به روش بازی با حروف! ۴

احمد مقدم نیا، فعال بازار خودرو در این باره گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار به دلیل تغییر قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا و ایران خودرو رخ می‌دهد. از ابتدای سال‌ جاری بیش از چهار بار شاهد افزایش قیمت انواع خودروها با بهانه‌های مختلف بوده‌ایم. اگر خودروسازان حداقل در نیمه اول سال قیمت‌ها را ثابت نگه می‌داشتند، قیمت خودرو در بازار به سرعت ریزش پیدا می‌کرد. بنابراین برای اینکه قیمت خودرو در بازار کاهشی نشود، خودروسازان فروش محصولات خود را کاهش دادند و همچنین در فاصله یک تا دو ماه قیمت‌های کارخانه‌ای را بالا بردند.  

ادامه مطلب
سایپادیزل به جای ولوو FH500، کشنده‌های چینی را تحویل می‌دهد_دانستنی

میزان افزایش قیمت ساینا طی ماه‌های اخیر

روز دوشنبه ۸ آبان ۱۴ محصول سایپا از جمله ساینا برای چندمین بار گران شدند. طبق لیست اعلامی سایپا، قیمت ساینا S با استانداردهای ۸۵گانه حدود ۲۷۹ میلیون تومان است که تا رسیدن به دست مشتریان به بیش از ۳۳۰ میلیون تومان می‌رسد. قیمت این خودرو در مردادماه ۲۴۸ میلیون تومان بود که طی چهار ماه و در هفت مرحله افزایش قیمت، به ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است. به عبارت دیگر افزایش قیمت ۳۳ درصدی و حدود ۸۲ میلیون تومانی در چهار ماه را برای ساینا اس شاهد بوده‌ایم.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
ناسا کاوشگر آیریس را به مدار پرتاب کرد_دانستنی

بر اساس این لیست، قیمت کارخانه‌ای ساینا S در مردادماه ۲۴۸ میلیون تومان بود که در شهریورماه ۶ میلیون تومان، در مهرماه حدود ۴۷ میلیون تومان و در آبان‌ماه ۲۹ میلیون تومان افزایش یافته است.

چرایی افزایش مکرر بهای خودرو در کارخانه

محمدحسین احدی، ‌کارشناس صنعت خودرو در این باره می‌گوید: دو دیدگاه در زمینه وضعیت کنونی در صنعت خودرو وجود دارد؛ اول اینکه سیاست‌گذاران به طور کلی از مبحث قیمت‌گذاری خارج شوند و هرگونه قیمت‌گذاری بر عهده خودروساز قرار بگیرد تا عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد. دوم اینکه روش کنونی ادامه پیدا کند. در روش کنونی قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت یا سازمان حمایت انجام ‌می‌شود. در این روش، شورای رقابت و سازمان حمایت با بررسی مستندات خودروسازان، قیمت‌ها را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز آن‌ها را تغییر می‌دهند.

ادامه مطلب
رقیب تازه ChatGPT در موبایل؛ نسخه اندروید هوش مصنوعی Pi انتشار شد

همچنین بخوانید: قیمت ساینا S برای دومین‌بار متوالی توسط سایپا افزایش یافت! + جدول مهرماه ۱۴۰۲

احدی در ادامه افزود: یکی از بزرگترین مشکلات این روش، ‌میل خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات است. آن‌ها به دلیل بهره‌وری پایین و ماشین‌آلات قدیمی و فرسوده نمی‌توانند خودروها را با قیمت مناسب تولید کنند. بنابراین زیان انباشته آن‌ها افزایش می‌یابد و در نهایت زنجیره تأمین قطعات به دلیل کمبود نقدینگی خودروسازان دچار مشکل می‌شود.

او درباره راه‌حل این مشکل گفت: برای عرضه خودرو با قیمت مناسب، باید موضوع واردات خودرو با سرعت بیشتری پیگیری شود. صنعت خودرو از سال ۱۳۹۷ در انحصار خودروسازان قرار گرفته است، بنابراین با عرضه خودروهای وارداتی ‌می‌توان بازار خودرو را رقابتی کرد.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها