ملاقات با رئیس در موقعیت غیرسمیاموزش 

۱۰ مسئله مهم برای تشکیل رابطه خوب با رئیستان


رابطه‌ای که در محیط کار با همکاران تشکیل می‌کنیم،‌ قسمت الزامی و مهمی از کار ماست. بدون این رابطه کارکردن و انجام‌دادن ماموریت های شغلی برای ما ممکن نیست، چراکه تعداد بسیاری از مشاغل در قالب کار تیمی به اهداف خود می‌رسند. در بین روابطی که ما با دیگر همکاران تشکیل می‌کنیم، رابطه با رئیس از سایرین مهم‌تر است. مدیر بالادست ما نقشی تعیین‌کننده در پیشرفت شغلی ما دارد، این که او چه نظری درمورد ما دارد مهم است. بعد باید تلاش کنیم رابطه‌ای حرفه‌ای و مناسب با او برقرار کنیم. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی را نقل کنیم که تشکیل رابطه خوب با رئیس را برای شما راحت‌تر می‌کنند. بعد تا آخر مقاله همراه ما باشید.

الزام رابطه خوب با رئیس

پیروزی شغلی تنها در انجام ماموریت های کاری خلاصه نمی‌بشود. تشکیل رابطه حرفه‌ای با دیگر همکاران، به‌خصوص رئیس، هم بخشی از مسیر شغلی شما است. این قضیه به‌خصوص برای افرادی مهم‌تر است که تازه داخل مجموعه شده‌اند. هنگامی مشغول کار در سازمانی تازه می‌شوید، باید بخشی از زمان و انرژی خود را صرف تشکیل رابطه مؤثر با رئیس خود کنید. این رابطه در ادامه به هر دوی شما پشتیبانی می‌کند که بهتر یکدیگر را فهمیدن کنید و هماهنگ‌تر شوید.

ادامه مطلب
محرومیت جنسی؛ علائم، علت، راه درمان

۱۰ مسئله برای تشکیل رابطه خوب با رئیس

۱. آینده کاری خود را فکر کنید

اولین قدم برای فهمیدن این که چه رابطه‌ای با رئیس خود تشکیل کنید، تصوری است که از آینده شغلی خود دارید. امید‌ها، آرزوها و هراس‌های کاری خود را فکر کنید. به سوال‌های زیر فکر کنید:

  • رابطه من با مدیرم چطور خواهد می بود؟
  • چه چیزهایی می‌خواهم از او یاد بگیرم؟
  • چه نوع تعاملی دوست دارم با او داشته باشم؟
  • لحن او گفت‌وگوهایم با او چطور باشد؟
  • درمورد چه موضوعاتی دوست دارم او مباحثه کنم؟
  • آیا سلسله مراتب سازمانی نقش مهمی در ارتباطم با رئیسم دارد؟
  • خطوط قرمز من در این رابطه چه خواهد می بود؟

هنگامی فهمیدن درستی از مقصد تشکیل ربط با رئیستان اشکار کردید، آن را یادداشت کنید. خودتان و رابطه‌ای را که می‌خواهید بسازید توصیف کنید. آن را جایی نگه دارید و گهگاه به آن سر بزنید تا ببینید شرایط چطور است.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
نشانه‌های قلدری در محیط کار؛ پیامدها، روش مقابله فردی و سازمانی_دانستنی

۲. به توانایی خود ایمان داشته باشید

اگر شما رابطه با مدیرتان را شکل ندهید، او این کار را خواهد کرد و احتمالا شما از نتیجه‌اش راضی نباشید، بعد بهتر است به‌جای دست روی دست گذاشتن، دست به کار شوید. شجاع باشید و به توانمندیهای خود برای تشکیل رابطه دلخواه با رئیستان ایمان داشته باشید. مطابق تحقیقات هم کارکنان بااعتمادبه‌نفس بیشتر از دیگران در تشکیل روابط کاری مؤثر موفق‌اند.

۳. توانایی‌های ارتباطی خود را تحکیم کنید

علاوه‌بر ایمان به خود، باید به توانایی‌های ارتباطی خود نیز نگاهی بیندازید. اگر در این توانایی‌ها همانند او گفت‌وگوی مؤثر، هم‌شنوی و بازخورد ضعف‌ دارید، باید حتما آنها را تحکیم کنید. این توانایی‌‌ها نه فقط در تشکیل رابطه قوی با رئیس، بلکه با هر فرد فرد دیگر نیز به کارتان می‌آید.

۴. برای ملاقات با رئیس خود برنامه‌ریزی کنید

ملاقات با رئیس در موقعیت غیرسمی

احتمالا سر رئیستان شلوغ باشد، اما شما باید دست‌کم ماهی یک بار با او ملاقات رودررو داشته باشید. برای این ملاقات برنامه‌ریزی کنید و خودتان خواست‌دهنده باشید. احتمالا این پیشقدم‌شدن به او نشان دهد که به کارتان اهمیت می‌دهید. از این زمان برای او گفت و گو درمورد پیشرفت کارها، اراعه ایده‌ها و بازدید این که کارتان با اهداف و خواسته‌های مدیرتان هماهنگ است یا خیر، منفعت گیری کنید.

ادامه مطلب
سرایت عاطفی چیست؛ آیا احساسات مسری می باشند؟

۵. نوآوری و خلاقیت خود را نشان دهید

هر مدیری دوست دارد که کارکنانش باانگیزه و فعال باشند. هنگامی شما نشان دهید که این ویژگی‌ها را دارید، رئیستان زیاد تر روی شما حساب باز می‌کند. هراس خود را کنار بگذارید و در جلسات ماهانه، ایده‌های خود را نقل کنید. هنگامی ایده‌های تازه خود را نقل کنید یا در او گفت و گو‌ها شراکت فعال داشته باشید، به او نشان می‌دهید که به مجموعه و پیشرفتش علاقه دارید. این همان چیزی است که علتجلب نظر رئیستان می‌بشود.

۶. از او گفت‌وگوی انتقادی و صادقانه نهراسید

انتقاد از ایده‌های رئیس یک مجموعه احتمالا کار ترسناکی به نظر برسد، اما ملزوم است. با این فکر که رئیس شما فردی انتقادپذیر باشد، بعضی اوقات باید آنچه را به‌نظرتان نادرست می‌رسد گفتن کنید.

فراموش نکنید که او شما را به‌علت توانایی‌هایی اشکار استخدام کرده، بعد اگر چیزی در حوزه تخصص شما است، باید به خود حق اظهارنظر در همان حوزه را بدهید. هنگامی بتوانید او را محترمانه و در مکان و زمان مناسب نقد کنید، نظر مثبت او را به خود جلب می‌کنید. اگر رئیس کاربلدی داشته باشید، دور از انتظار است علاقه‌ای به کارکنان چاپلوس داشته باشد.

ادامه مطلب
شانس چیست؛ چگونه درباره آن فکر کنیم تا خوش‌شانس شویم؟

۷. یادتان باشد که رئیس شما هم انسان است

احتمالا زیاد تر زمان‌ها رئیستان خودش را فردی جدی و حرفه‌ای نشان دهد، اما او هم انسان است. بعد بد نیست بعضی اوقات لابه‌لای او گفت‌وگوی کاری، احوال او را هم جویا شوید. پرسیدن این که آخر هفته خود را چطور گذرانده است یا چه سرگرمی‌هایی دارد، ربط شما را نیرومندتر می‌کند و به شما امکان می‌دهد او را هم همانند دیگران ببینید. زمان‌سنجی و فهمیدن این که آیا او مایل به مطرح این چنین سوال‌هایی هست یا نه، مسئله‌ای است که باید خودتان کشف کنید. احتمالا بهتر باشد اجازه دهید ابتدا او این چنین سوال‌هایی مطرح کند.

۸. خودتان باشید

قرار نیست شما و رئیستان به بهترین دوستان یکدیگر تبدیل شوید، بلکه قرار است رابطه‌ای بر مبنای احترام و مطمعن شکل دهید. بعد نگه داری اصالت خود و پرهیز از ریا و نهان‌کاری مهم است. اگر چیزی هست که شما را آزار می‌دهد یا مشکلی تشکیل شده، بهتر است آن را با او در بین بگذارید. برای مثال احتمالا شما والدی سخت‌کوش باشید که به علت شرایط کاری، رابطه‌تان با فرزندتان صدمه دیده است. به‌جای نهان‌کاری و تحمل شرایط، با رئیس خود برای تحول حالت مذاکره کنید.

ادامه مطلب
اهمیت اعتماد به کارکنان + روش ایجاد محیط کاری مبتنی بر اعتماد

۹. از کارهای کوچک غافل نشوید

انجام ماموریت های شغلی به‌تنهایی برای جلب نظر رئیستان کافی نیست. دقت واقعی به نقطه‌نظرات مدیرتان، پشتیبانی به او در انجام برخی کارها و حتی احوال‌پرسی از وی از جمله کارهای کوچکی‌اند که به‌مرور زمان رابطه شما را نیرومندتر می‌کنند.

۱۰. حالت رابطه را برسی کنید

با گذشت زمان و افزایش مسئولیت‌ها، امکان پذیر از اهداف و تصویری که در ابتدا فکر کرده بودید،‌ دور شوید. به این علت ملزوم است که رابط خود با رئیستان را برسی کنید. برای این کار، می‌توانید سوال‌های زیر را از خود سوال کنید:

  • چه چیزی در رابطه ما هست که می‌پسندم و چه چیزی را نمی‌پسندم؟
  • کدام قسمت از تصورات من درمورد رابطه‌ام با رئیسم درست از آب درآمد؟ کدام قسمت‌ها محقق نشد؟
  • چه چالش‌هایی در رابطه‌ام با مدیر وجود دارد؟
  • آیا تصورات اولیه من تا این مدت هم اهداف و قیمت‌های من را گفتن می‌کنند؟

زمان برسی رابطه، از بازخوردهای مدیرتان نیز منفعت گیری کنید. آنها هم باید رابطه خود با شما را برسی کنند.

شما بگویید

رابطه شما با رئیستان چطور است؟ شما از چه ترفندهایی برای بهبود رابطه‌تان با مدیران بالادستی منفعت می‌گیرید؟ پیشنهاد‌هایتان را با دیگران درمیان بگذارید.

چطور با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چطور در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌شدت طی کنیم.




منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها