راهکارهای پیشگیری و یا بهبود بیماری ریزش مو از منظر طب ایرانیسلامتی 

راهکارهای پیشگیری و یا بهبود بیماری ریزش مو از منظر طب ایرانی


به نقل از بهداشت نیوز، دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با گفتن این که بر پایه شرح حال و بالین بیمار و در صورت نیاز بازدید های آزمایشگاهی، پزشک مطرح درمانی مشابه با فرد را اجرا می‌کند اظهار کرد: در طب سنتی ایرانی، درمان ریزش مو به شکل موضعی و خوراکی انجام می بشود ، درمان موضعی که رایج‌تر است، شامل گذاشتن مواد گیاهی و روغن‌های خاص روی پوست سر است. درمان خوراکی که به مزاج مرتبط است شامل رژیم‌های غذایی خاص است و مناسب افرادی است که علت ریزش موی آنها مشکل در مزاج آنها است.

دکتر الهه دلشاد با گفتن این که، قبل از درمان مهمتر آن است که تشخیص درست داده بشود، اظهار کرد: ریزش مو علل مختلفی دارد از جمله کم خونی، غلظت خون و افت خونرسانی به سطح،ضعف بدن، ضعف مغز، افتمواد مغذی، علل هورمونی، ضعف هاضمه و اختلالات گوارشی، استرس ها؛ بی‌خوابی و برخی داروها و مشکلات پوستی از جمله عفونتهای قارچی و…. مشخصه اختصاصی طب ایرانی، جامع نگر بودن آن است.

ادامه مطلب
تنظیم قند خون با یوگا

وی با گفتن این که در طب سنتی ایرانی ، طبیب در روبه رو با بیمار شرح حال مفصلی گرفته و همه ارگانها و کارکرد آنها را بازدید می‌کند چرا که در طب ایرانی معتقدیم کل بدن به هم وابسته است و از هم تأثیر می‌پذیرد، تصریح کرد: از نگاه طب ایرانی یبوست و مسائل گوارشی زیاد مرتبط با این بیماری می‌باشد. بعد ابتدا با شرح حال کامل و در صورت نیاز انجام آزمایشات و بازدید های زیاد تر ، به تشخیص علت ریزش مو رسیده و بر پایه آن مطرح درمان را ترسیم می کنیم.

دانش آموخته ی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با گفتن این که ، در حالت کلی، تعداد ریزش طبیعی مو در روز بین ۵۰ تا ١۰۰ تار مو است،او گفت: در طب ایرانی در مبحث ریزش مو، علاوه بر دقت  به چربی کف پوست سر، شوره سر یا پوسته پوسته شدن پوست سر خارش و قرمزی پوست، تغییرات ساقه مو از جمله نازک یا ضخیم شدن مو، دقت اختصاصی ای به هضم معدی و هضم کبدی به طور خاص  می‌بشود.

ادامه مطلب
پیشنهاد‌های طب سنتی به دانش‌آموزان برای ایام امتحانات_دانستنی
آخرین مطالب

دکتر دلشاد با گفتن این که حالت روحی بیمار و ترشحات پشت حلق (نزله) از موارد مهم در تشخیص علت ریزش مو در طب ایرانی است. افزود: از آنجا که ماده اولیه مو، خون است بعد برای تشکیل موهای قوی با رشد خوب همانند تشکیل گلبول قرمز نیاز به وقتی معتدل تقریبا سه تا ۴ ماه می‌باشد.

وی با گفتن این که سپس از تشخیص درست و اغاز درمان، طبق معمول بیمار در هفته های اول فهمید افت ریزش و تاحدودی تغییرات رویش مو می‌گردد، خاطرنشان کرد: در طب ایرانی درمان ریزش مو به دو گروه تقسیم میشود: درمان‌های موضعی و درمان‌های خوراکی. از نظر طب ایرانی، روال تشکیل مو به مسائل درونی بستگی دارد و ملزوم است فرد، مزاج معتدل و سالمی‌ داشته باشد تا رویش مویش سالم و درست انجام بشود.

ادامه مطلب
بومی‌سازی دانش تولید نقاط کوانتومی کربنی

وی تصریح کرد: در افرادی که به دلایل گوناگون دچار اختلال مزاج می باشند، ریزش مو دیده می‌بشود، به این علت برای این گروه درمان‌های موضعی کافی نیست و ملزوم است با درمان‌های خوراکی، ابتدا مزاج اصلاح بشود.

دکتر دلشاد افزود: بعد از شرح حال مفصل و بازدید سلامت هریک از ارگانهای بدن، درصورت نیاز بازدید کاملی خواست شده و با در کنار هم گذاشتن تکه های پازل با تشخیص درست، درمان را اغاز می کنیم.

دانش آموخته ی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به راهکارهای طب ایرانی و مکمل در درمان ریزش مو او گفت: اراعه برنامه تغذیه ای درست و مطابق با مزاج فرد و نیاز بدن،تجویز داروهایی که خون‌رسانی به انتهاها از جمله سر را زیاد کند،درمان های موضعی با مقصد تحکیم پوست سر و مسام و روزنه ها و نیز بهبود رطوبت مو در موارد خشکی، کنترل استرس، بسته به شرایط و سیر درمان زالو درمانی و حجامت سر، بسته به شرایط فرد و به گفتن درمان مکمل مزوتراپی و تزریق مواد کلاژن ساز و پشتیبانی به بازسازی مو از جمله راهکارهای افت و یا درمان ریزش مو محسوب می بشود.

ادامه مطلب
باورهای غلط درمورد عفونت‌های زنان_دانستنی

دکتر دلشاد خاطر نشان کرد: از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بعد برای جلوگیری از ریزش مو «پیشگیری» با اهمیت ترین و بهترین پیشنهاد به حساب می‎آید. همانند هر عضو و تکه فرد دیگر از بدن، مو هم نیاز به مراقبت و مواد غذایی کافی دارد تا بتواند به خوبی رشد کند و سلامت آن ضمانت بشود.

او گفت: داشتن رژیم غذایی سالم و فراهم مواد مغذی بدن، مصرف منبع های غنی ویتامین ب همانند جوانه ها و ویتامین دی ، منفعت گیری از شانه چوبی و شانه صحیح‌ موها به حالت نشسته ،مختصر کردن منظم موها ، شستشوی درست سر با شوینده‌های ملایم ،پرهیز از شستشو با آب داغ ، پرهیز از منفعت گیری زیاد نرم کننده ها به خصوص در تماس با ریشه مو ، پرهیز از بستن محکم موها ، پرهیز از منفعت گیری مکرر از اتوی مو، سشوار، پرهیز از شانه زدن موهای خیس ، منفعت گیری حداقل از مواد آرایشی مو و رنگ‌های شیمیایی ، خواب منظم و کافی ، دوری از استرس و اضطراب ، ماساژ روزانه سر به زمان ۵ الی ده دقیقه و تحکیم مو با مواد گیاهی گوناگون از جمله روغن نارگیل، روغن زیتون، تخم مرغ ، سدر و حنا و مورد بر پایه مزاج فرد از جمله راهکارهای پیشگیری از ریزش مو محسوب می بشود.

ادامه مطلب
مزایا دلنشین این نوع سیر خاص که نمی‌دانید



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها