دمنوش نعناع فلفلی برای کاهش استرساموزش 

برای افت استرس چه دمنوشی بخوریم؟


هزاران سال است برای نگه داری اسایش و درمان بی‌قراری و استرس و تپش قلب ابتدا دمنوش می‌خوریم و سپس اگر افاقه نکرد، سراغ دوا و دکتر می‌رویم. این عادت خوب نسل‌به‌نسل از گذشتگان به ما رسیده و هم چنان ادامه‌دار است. زیاد‌ها تا این مدت بهترین دمنوش‌های تسکین‌دهنده اعصاب را نمی‌شناسند و می‌پرسند برای افت استرس چه دمنوشی بخوریم؟ یا می‌پرسند برای اسایش اعصاب چه دمنوشی بخوریم؟ اگر اینها سوال‌های شما هم می باشند، تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا جواب خود را بگیرید.

نقش دمنوش در افت استرس

دمنوش‌های گیاهی سرشار از ترکیبات ضدالتهابی طبیعی می باشند که هرکدام به‌نوبه‌ خود برای بدن معجزه می‌کنند. یکی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و فرد دیگر سرشار از ترکیبات ضدویروسی و ضدباکتریایی؛ یکی التهاب بدن را کم می‌کند و فرد دیگر سختی خون را افت می‌دهد. هرکدام به‌نوعی از سلامت بدن محافظت می‌کنند و در درازمدت از استرس می‌کاهند. دلنشین است بدانید حتی استنشاق عطر برخی از آنها، همانند چای سیاه، ذهن را آرام می‌کند و اثری از استرس باقی نمی‌گذارد.

۱. دمنوش نعناع فلفلی

گیاه پرخاصیت نعناع زیاد تر به‌گفتن چاشنی و طعم‌دهنده کاربرد دارد، اما تابه‌حال برای مهار استرس امتحانش کرده‌اید؟ تحقیقات حاکی از این است که حتی استنشاق بوی نعناع امکان پذیر حس ناامیدی، اضطراب و خستگی را در نطفه خفه کند و اسایش را به ذهن و اعصاب فرد بازگرداند، به‌خصوص افرادی که به‌علت مشکلات قلبی یا به‌خاطر زایمان در بیمارستان بستری شده‌اند و نمی توانند داروهای آرام‌قسمت مصرف کنند!

آخرین مطالب
ادامه مطلب
حافظه عضله چیست؛ نقش آن در تناسب اندام و زندگی روزمره

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ۱ قاشق چای‌خوری برگ خشک نعناع فلفلی را (در صورت تمایل، با مقدار مقداری زنجبیل) در فنجان بریزید و آب جوش اضافه کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان برای دم‌کشیدن دمنوش کافی است.

۲. چای بابونه

در دنیای گل‌ و گیاهان خوش‌آب‌و‌رنگ، بابونه مترادف «اسایش» است و فردی نیست که با خواص تسکین‌دهندگی آن آشنا نباشد. حتی منفعت گیری طویل‌زمان از عصاره بابونه امکان پذیر علائم اختلال اضطراب فراگیر متوسط تا پیشرفته را تسکین دهد. این دمنوش علاوه‌بر تسکین ذهن، ناراحتی‌های مربوط به معده و دیگر انواع درد و التهاب را نیز آرام می‌کند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش خوش‌طعم ۱ قاشق برگ خشک‌شده بابونه را داخل قوری بریزید و آب جوش به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه سپس دمنوشتان آماده است.

۳. دمنوش اسطوخودوس

دمنوش ضداسترس اسطوخودوس

به هر عطاری‌ای بروید و سراغ گیاهی آرام‌قسمت و تسکین‌دهنده را بگیرید، یکی از اولین نام‌هایی که می‌شنوید اسطوخودوس است. این گیاه پرخاصیت نه‌تنها برای درمان تاثییر آکنه و سوختگی معجزه می‌کند، بلکه رقیب سرسخت تعداد بسیاری از داروهای ضداسترس و ضداضطراب است. این دمنوش را در خانه درست کنید و دیگر نپرسید برای افت استرس چه دمنوشی بخوریم.

روش تهیه

برای تهیه چای اسطوخودوس، ۳ قاشق چای‌خوری جوانه اسطوخودوس تازه را همراه با ۱ فنجان آب در قوری بریزید و ۱۰ دقیقه روی بخار آب بگذارید تا خوب دم بکشد.

۴. دمنوش سنبل‌الطیب

ریشه سنبل‌الطیب از قدیم به‌گفتن دارویی گیاهی برای درمان بی‌خوابی و دیگر اختلالات خواب مصرف می‌شد و هم چنان می‌بشود. زیاد‌ها اعتقاد دارند نوشیدن مداوم این دم‌کرده پرخاصیت ذهن به‌هم‌ریخته را آرام، تپش قلب را منظم، سردرد را ساکت و بی‌خوابی ناشی از اضطراب را درمان می‌کند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ابتدا سنبل‌الطیب را همراه با ورقه‌های لیمو و گل‌ گاوزبان در قوری بریزید مقداری آب جوش اضافه کنید. ۱۰ دقیقه سپس دمنوش شما آماده است. مقداری عسل بریزید، هم بزنید، دم‌کرده را از صافی رد و نوش جان کنید.

ادامه مطلب
رابطه عاطفی با فرد adhd؛ آنچه باید بدانید

۵. دمنوش گوتو کلا (سنتلا)

دمنوش آرامش اعصاب گوتو کلا (سنتلا)

اگر هم چنان می‌سوال کرد برای اسایش اعصاب چه دمنوشی بخوریم، نظر بعدی ما یک داروی گیاهی سنتی و مقوی به‌اسم گوتو کلا است. این گیاه آسیایی برای تسکین اضطراب، افسردگی، استرس، بی‌خوابی و حتی علائم زوال عقل معجزه می‌کند و زیاد تر برای از بین بردن حس خستگی مصرف می‌بشود. یقیناً تا این مدت شواهد علمی دال بر اثرات ضداضطرابی این گیاه در دست نیست.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش پرخاصیت ۱ قاشق غذاخوری برگ سنتلای خشک‌شده، ۱ عدد هل و مقداری گل محمدی را همراه با آب جوش در فنجان بریزید و ۱۰ دقیقه سپس نوش جان کنید.

۶. چای بادرنجبویه

می‌سوال کرد برای افت استرس چه دمنوشی بخوریم؟ چای بادرنجبویه! بادرنجبویه یکی از دمنوش‌های خواب‌آور و اسایش‌قسمت است که در طب سنتی به‌جای قرص خواب به افراد پیشنهاد می‌بشود. این گیاه دارویی اسایش عضلانی تشکیل می‌کند و نه‌تنها بی‌خوابی شبانه ناشی از استرس را در چشم‌بر‌هم‌زدنی از بین بردن می‌کند، بلکه استرس روزانه را نیز افت می‌دهد.

روش تهیه

برای درست‌کردن این چای خوش‌طعم و پرفایده ابتدا ۲ قاشق غذاخوری برگ تازه بادرنجبویه (۱ قاشق غذاخوری برگ خشک‌شده) را در ۱ فنجان آب داغ بریزید و سپس از خاموش‌کردن حرارت، ۵ دقیقه زمان دهید تا حسابی دم بکشد و آماده نوشیدن بشود.

۷. چای سبز

دمنوش آرام‌بخش چای سبز

چای سبز سرشار از اسید آمینه ال تیانین است، ماده‌ای که اضطراب را افت می‌دهد و استرس ناشی از نوسانات هورمونی را به‌وضوح آرام می‌کند. یقیناً این دمنوش پرطرف‌دار خواص فرد دیگر هم دارد. برای مثال با التهاب بدن مبارزه می‌کند و چربی‌سوزی عالی در رژیم‌های لاغری است. مصرف منظم این دمنوش جهت تنظیم خلق‌و‌خو و سلامت ذهن فرد می‌بشود.

ادامه مطلب
محرومیت جنسی؛ علائم، علت، راه درمان

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ابتدا مقداری چای سبز در قوری بریزید، آب جوش به قوری اضافه کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان دهید تا دم بکشد.

۸. چای زنجبیل

زنجبیل دوای انواع‌و‌اقسام دردهاست، از سرفه و سرماخوردگی گرفته تا حالت تهوع و گرفتگی‌های عضلانی همانند دردهای قاعدگی. این چنین به‌لطف آنتی‌اکسیدان مهم «جینگرول»، مواد شیمیایی صدمه‌زا ناشی از نگرانی را از بدن پاک می‌کند، با تأثیر مثبت بر مقدار سروتونین اضطراب را ریشه‌کن می‌کند و استرس را به حداقل می‌رساند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش پرفایده در یک کتری پر از آب جوش مقداری ریشه زنجبیل بریزید و اجازه دهید به‌زمان ۲۰ دقیقه آرام‌آرام دم بکشد. سپس از گذشت این زمان با عسل نوش جانش کنید.

۹. چای آشواگاندا (جینسینگ هندی)

دمنوش آشواگاندا برای تسکین استرس

دم‌کرده آشواگاندا عالی‌ترین دمنوش برای استرس و تپش قلب است که خستگی و استرس ناشی از آن را از بین بردن می‌کند. مطابق تحقیقات، مصرف عصاره این ریشه به‌زمان ۲ ماه استرس را افت چشمگیری می‌دهد و خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن شامل حال فرد می‌بشود.

روش تهیه

برای تهیه این چای گیاهی مقوی کافی است مقداری پودر ریشه آشواگاندا را همراه با زنجبیل و چای سبز دم و نوش جان کنید.

۱۰. دمنوش ریحان مقدس

تا امروز تحقیقات بسیاری درمورد خواص ضداضطرابی این گیاه انجام نشده و هرچه‌ هست توانایی و علم طب آیوروداست که این گیاه اصالتا هندی را ضدافسردگی و سرشار از آنتی‌اکسیدانی معارفه می‌کند. حتی می‌گویند دمنوش این گیاه برخی زمان‌ها به‌اندازه دیازپام و دیگر داروهای افسردگی سودمند و مؤثر است!

روش تهیه

برای تهیه دم‌کرده ریحان مقدس ۴ تا ۵ برگ این گیاه را در آب جوش بریزید و صبر کنید تا آب رنگ و طعم بگیرد. سپس از ۳ دقیقه با عسل و مقداری آب‌لیمو تازه نوش جانش کنید.

ادامه مطلب
۱۰ مسئله مهم برای تشکیل رابطه خوب با رئیستان

۱۱. دم‌کرده گیاه رازیانه

دم‌کرده گیاه رازیانه

رازیانه از خانواده گیاهان گل‌دار خوراکی است که از قدیم برای اسایش اعصاب تجویز می‌شد. از اثرات ضداضطرابی و ضدافسردگی آن که بگذریم، این گیاه پرخاصیت برای درمان مشکلات گوارشی، تسکین بی‌نظمی‌های قاعدگی، سرفه‌های پیاپی و به‌گفتن دیورتیک نیز مصرف می‌بشود و در طب سنتی خواص درمانی بسیاری دارد.

روش تهیه

دانه‌های رازیانه را در آب جوش بریزید و بلافاصله حرارت را خاموش کنید. روی ظرف آب جوش را بپوشانید و صبر کنید تا به دمای اتاق برسد. دم‌کرده لذیذ و پرخاصیت شما آماده است!

۱۲. چای رازک

چای رازک بهترین دمنوش برای بی قراری است و اگر همراه با سنبل‌الطیب دم بشود، استرس و اضطراب ناشی از خستگی را از تن بیرون می‌کند. این گیاه علفی چندساله اگرچه مزه تلخی دارد، علائم خفیف افسردگی، اضطراب و استرس را تسکین می‌دهد و دوای درد علائم یائسگی است. تسکین دردهای عضلانی و خشکی مفاصل از دیگر خواص این گیاه‌اند.

روش تهیه

برای درست‌کردن این دمنوش پرخاصیت کافی است ۵ تا ۱۰ گرم پودر خشک‌شده رازک و ۲ فنجان آب جوش را مخلوط کنید؛ سپس از ۲ تا ۵ دقیقه دمنوشتان آماده می‌بشود.

۱۳. دمنوش شیرین‌گفتن

دمنوش شیرین بیان

اما ببینیم دیگر می‌توانیم برای افت استرس چه دمنوشی بخوریم؟ دمنوش شیرین‌گفتن یکی از محبوب‌ترین دم‌کرده‌های مادربزرگ‌ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزاست که عده‌ای اعتقاد دارند برای از بین بردن استرس و خستگی هم معجزه می‌کند! گویا عصاره این گیاه اثرات ضداضطرابی دمنوش‌های ضداسترس همانند چای سنبل‌الطیب و حتی داروهای ضداضطرابی را تحکیم می‌کند.

روش تهیه

برای درست‌کردن این دمنوش خوش‌طعم ابتدا ۵۰ گرم ریشه شیرین‌گفتن تهیه کنید، پوست آن را بگیرید و آسیابش کنید. ۱۰ دقیقه جوشاندن در آب کافی است تا دمنوش آماده بشود.

ادامه مطلب
سختی جنسی چیست؛ علائم و روش مدیریت تنش جنسی_دانستنی

۱۴. دمنوش جوی دو سر

پزشکان طب سنتی دمنوش جوی دوسر را به افرادی پیشنهاد می‌کنند که جستوجو راهکاری طبیعی برای از بین بردن التهاب‌اند. این چنین قرن‌ها است که پزشکان طب سنتی عصاره چای جو دوسر را برای افزایش اسایش، بهبود خلق‌و‌خو، افت خستگی و تحکیم دقت و تمرکز افراد تجویز می‌کنند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ساده و پرخاصیت ابتدا ۱ لیوان آب جوش آماده کنید، سپس ۱ تا ۳ قاشق چای‌خوری جو دوسر را به آن اضافه و سپس از ۱۵ دقیقه با عسل یا خرما نوش جانش کنید.

۱۵. چای رزماری

چای ضد استرس رزماری

رزماری طعم‌دهنده‌ای عالی برای پخت‌و‌پز و تحکیم‌کننده خوب حافظه است، اما نتایج چند تحقیق معتبر حاکی از آن است که مصرف آن می‌تواند تأثیرات مفیدی بر سلامت شناختی افراد داشته باشد، یعنی از استرس بکاهد و با اضطراب مقابله کند. گویا برای مهار علائم بیماری آلزایمر و بهبود سلامت کلی مغز هم بی‌تأثیر نیست.

روش تهیه

برای درست‌کردن این دمنوش خوشمزه ۱ قاشق چای‌خوری رزماری را به‌همراه مقدار مقداری گل محمدی و زنجبیل در ۱ لیوان آب جوش بریزید. سپس به‌زمان ۱۵ دقیقه روی ظرف را بپوشانید و صبر کنید تا دم بکشد. سپس از گذشت ۱۵ دقیقه، دمنوش شما آماده است.

کلام آخر

اگر از استرس همیشگی رنج می‌برید، علاوه‌بر مصرف این دمنوش‌های ضداسترس و آرام‌قسمت، حتما با مشورت پزشک تلاش کنید تغییراتی در سبک زندگی خود تشکیل کنید که برای مقابله با استرس مفیدند. ورزش‌کردن، خواب منظم و کافی،‌ تغذیه سالم و تحول نحوه روبه رو با مسائل ریزودرشت زندگی از راه حلهای مقابله با استرس‌اند.

تابه‌حال کدام‌یک از این دمنوش‌ها را برای افت استرس امتحان کرده‌اید؟ ترکیب فرد دیگر می‌شناسید که به‌گفتن دمنوش ضداسترس مؤثر باشد؟ حتما نظرات ارزشمندتان را با ما و همراهان عزیزمان در بین بگذارید.


فرمول نشاط و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید






منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها