اینتل از تراشه هوش مصنوعی Gaudi 3 رونمایی کرد؛ سریع‌تر از چیپ انویدیا H100تکنولوژی 

اینتل از تراشه هوش مصنوعی Gaudi 3 رونمایی کرد؛ سریع تر از چیپ انویدیا H100_دانستنی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دانستنی

اینتل از تازه ترین تراشه هوش مصنوعی خود با نام Gaudi 3 رونمایی کرد. به حرف های اینتل، تراشه تازه دو برابر کارآمدتر است و می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی را یک و نیم برابر سریعتر از پردازنده گرافیکی انویدیا H100 اجرا کند. این چنین این تراشه در پیکربندی‌های مختلفی اراعه می‌بشود، همانند مجموعه‌ای از هشت تراشه Gaudi 3 بر روی یک مادربرد یا کارتی که می‌تواند در سیستم‌های حاضر قرار بگیرد.

بر پایه گزارش CNBC، اینتل تراشه خود را روی مدل‌هایی همانند مدل منبع بازی Llama متا و این چنین مدل Falcon تحت حمایتابوظبی آزمایش کرده است. Gaudi 3 برای پشتیبانی در عرصه آموزش یا استقرار مدل‌هایی از جمله Stable Diffusion یا مدل تشخیص گفتار Whisper متعلق به OpenAI طراحی شده است. اینتل این چنین اشاره کرده که تراشه‌هایش نسبت به تراشه‌های انویدیا انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

ادامه مطلب
مصطفی سیدحسینی ، مدیرعامل تازه تپسی را زیاد تر بشناسید

زمان اراعه تراشه هوش مصنوعی اینتل Gaudi 3

اینتل از تراشه هوش مصنوعی Gaudi 3 رونمایی کرد؛ سریع تر از چیپ انویدیا H100_دانستنی ۴

مطابق توضیحات اینتل، تراشه‌های تازه Gaudi 3 در سه ماهه سوم در دسترس مشتریان قرار خواهند گرفت و شرکت هایی همانند دِل، Hewlett Packard Enterprise و Supermicro سیستم‌هایی را با این تراشه‌ها خواهند ساخت. محدوده قیمتی تراشه‌های Gaudi 3 تا این مدت اظهار نشده است.

«داس کامهوت»، معاون قسمت نرم‌افزار Xeon در اینتل به خبرنگاران درمورد تراشه‌های Gaudi 3 می‌گوید:

«ما انتظار داریم که با تازه ترین تراشه‌های انویدیا زیاد رقابتی باشد. از قیمت رقابتی ما، شبکه یکپارچه، باز و نزدیک ما روی تراشه، ما از اترنت استاندارد صنعتی منفعت گیری می‌کنیم. ما معتقدیم که این یک نظر قوی است.»

اینتل و انویدیا از سال قبل تا بحال در عرصه هوش مصنوعی و نیمه‌هادی رقابت شدیدی با یکدیگر داشته‌اند. ماه قبل انویدیا از تراشه‌های هوش مصنوعی سری Blackwell با نام‌های Blackwell B200 و Blackwell GB200 رونمایی کرده می بود که ادعا می‌کند قدرتمندترین تراشه‌های جهان می باشند.

ادامه مطلب
ناسا مأموریت سفر به ماه «آرتمیس 2» را تا شهریور 1404 به تعویق انداخت

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی



منبع

پست های مرتبط