چاقی ناشی از غذاهای فوق فرآوری شدهتکنولوژی 

غذاهای فوق فرآوری شده با ریسک بالای برخی از سرطان ها پیوند دارند


محققان بریتانیایی در مطالعه بزرگی فهمید شده‌اند که بین مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده و ریسک ابتلا به سرطان‌های سر، گردن و مری ربط وجود دارد. هرچند مطابق یافته‌های این پژوهش، چاقی که طبق معمولً با مصرف زیاد این غذاها تشکیل می‌بشود، عامل بزرگی در این ربط نبوده است. این یعنی عواملی زیاد تر از چربی بدن در این ربط دخیل می باشند.

غذاهای فوق‌فرآوری‌شده تراکم انرژی بالا اما مواد مغذی اندکی دارند. آن‌ها طبق معمولً شامل افزودنی‌ها و موادی می باشند که در غذاهای خانگی اشکار نمی‌شوند؛ همانند نگهدارنده‌ها، امولسیون‌کننده‌ها، شیرین‌کننده‌ها و رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی. بستنی، ژامبون، سوسیس، شیرینی‌های قنادی، غلات صبحانه، بیسکویت و نوشیدنی‌های گازدار از این نوع غذاها می باشند. مصرف غذاهای بیش فرآوری شده با ریسک بالای چاقی مرتبط است.

پژوهش تازه محققان دانشگاه بریستول رابطه بین مصرف غذاهای بیش‌فرآوری و ریسک گسترش سرطان دستگاه‌های تنفسی-گوارشی فوقانی را بازدید کرده است. یافته‌ها نشان خواهند داد که این ریسک را نمی‌توان تنها با شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به باسن، که با مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده افزایش می‌یابند، گفت.

ادامه مطلب
«کابوسو»، سگ الهام قسمت دوج‌کوین درگذشت_دانستنی

این پژوهش ادامه‌ای است بر پژوهشی که چند ماه قبل انتشار شد و یافته‌هایی شبیه داشت. این پژوهش‌ها شامل ۴۵۰٬۱۱۱ شرکت‌کننده از ۱۰ سرزمین اروپایی بودند. آن‌ها به‌زمان ۱۴ سال زیرنظر بودند و در زمان اغاز جمع‌آوری داده‌ها ۳۵ تا ۶۹ سال سن داشتند.

غذاهای فوق‌فرآوری‌شده و ابتلا به سرطان

غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در بین شرکت‌کنندگان عمدتاً شامل نوشیدنی‌های گازدار و غیرگازدار شیرین، محصولات لبنی، نان‌ها و گوشت‌های فوق‌فرآوری‌شده بودند. در طول سال‌های مطالعه، ۹۱۰ نفر به سرطان‌های سر و گردن و ۲۱۵ نفر به سرطان مری مبتلا شدند.

ادامه مطلب
واردات خودروهای کارکرده همچنان در مراحل تدوین قانون باقی مانده است!

تحلیل‌ها نشان خواهند داد که مصرف ۱۰ درصد غذای فوق‌فرآوری‌شده زیاد تر با ۲۳ درصد ریسک بالاتر سرطان سر و گردن و ۲۴ درصد ریسک بالاتر سرطان مری پیوند دارد. افزایش چربی بدن ناشی از مصرف این غذاها تنها قسمت کوچکی از این ربط را توضیح می‌دهد.

پژوهشگران گزارش خواهند داد که مکانیسم‌های فرد دیگر در افزایش ریسک سرطان شریک می باشند. برای مثال، افزودن امولسیون‌کننده‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، که با افزایش ریسک بیماری ربط دارند و اجزای آلوده‌کننده‌ای از بسته‌بندی غذاها و فرایندهای تشکیل.

پژوهشگران هشدار خواهند داد که احتمالا یافته‌هایشان جهت‌گیری‌هایی هم داشته باشند. برای مثال، آن‌ها ربط عجیبی بین افزایش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده و ریسک بالای مرگ‌های اتفاقی یافتند.

این گمان وجود دارد که عواملی بنیادی‌تر، که خود علتافزایش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده خواهد شد، علتابتلا به سرطان شوند. برای مثال، رفتارهای کلی مرتبط با سلامت و موقعیت اقتصادی-اجتماعی می‌توانند علت افزایش ریسک سرطان باشند.

ادامه مطلب
واکسن سرطان پوست ملانوما به گمان زیادً تا دو سال دیگر اراعه خواهد شد

درهرصورت، این یافته‌ها نشان خواهند داد که در پژوهش‌های آینده روی این غذاها باید تمرکز از روی چاقی و افزایش چربی بدن برداشته بشود و عوامل ریسک دیگر نیز با دقت و کنترل بیشتری مورد بازدید قرار بگیرند.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها