واکسن سرطان پوست ملانوما احتمالاً تا دو سال دیگر عرضه خواهد شدتکنولوژی 

واکسن سرطان پوست ملانوما به گمان زیادً تا دو سال دیگر اراعه خواهد شد


شرکت آمریکایی مدرنا (Moderna) خبرداد که واکسن بیماری ملانوما تا دو سال آینده در دسترس خواهد می بود. این دستاورد گامی بزرگ علیه جدی‌ترین نوع سرطان پوست است. در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۲۵ هزار مورد تازه ملانوما ثبت شد و ۵۷ هزار نفر در تاثییر این سرطان جان خود را از دست دادند. مدیرعامل این شرکت بیوتکنولوژی حرف های است که به گمان زیادً در برخی از کشورها این محصول تا سال ۲۰۲۵ اراعه خواهد شد.

بر پایه مطالعه شرکت مدرنا، نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن درمانی امیدبخش بوده است. برخلاف واکسن‌های معمولی، واکسن‌های درمانی به‌جای پیشگیری از یک بیماری، آن را درمان می‌کنند. این واکسن از همان فناوری RNA مطلب‌رسان (mRNA) منفعت گیری می‌کند که علیه ویروس کرونا نیز به‌کار گرفته می‌شد.

واکسن درمانی ملانوما و نتایج امیدبخش آن

واکسن سرطان پوست ملانوما به گمان زیادً تا دو سال دیگر اراعه خواهد شد ۴

در مطالعه‌ای که روی ۱۵۷ فرد مبتلا به ملانوم پیشرفته انجام شد، واکسن تازه در ترکیب با داروی ایمونوتراپی Keytruda خطر عود یا مرگ را تا ۴۹ درصد در زمان سه سال، در قیاس با مصرف Keytruda به‌تنهایی افت داد.

ادامه مطلب
هواوی احتمالاً گوشی P70 را به سنسور دوربین ساخت خودش مجهز می‌کند

مسئله قابل‌دقت این واکسن، عوارض جانبی کم آن است. این چنین پژوهشگران می‌گویند که با افزایش زمان‌زمان مصرف این واکسن، شانس بقای بیماران نیز افزایش می‌یابد. بر پایه داده‌های این شرکت، از هر دو بیمار تحت درمان با این واکسن، یک نفر زنده می‌ماند که در قیاس با بهترین داروهای حاضر در بازار رقم امیدبخشی است.

برای قبول اولیه این واکسن که اکنون با نام mRNA-4157 شناخته می‌بشود، باید یک آزمایش بزرگ‌تر نیز انجام بشود. شرکت مدرنا با آزمایش این واکسن روی هزار نفر در سال ۲۰۲۴، می‌تواند مجوز مشروط قبلی را قبول کند. سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده و آژانس دارویی اروپا این درمان را در مسیر بازدید سریع قرار داده است.

ادامه مطلب
پیش بینی گمان زنده ماندن بیماران سرطان با هوش مصنوعی

گسترش این واکسن با تعیین توالی ژنوم تومور هر بیمار و شناسایی جهش‌های خاص آن برای کدگذاری اغاز می‌بشود. به این علت این درمان به‌نوعی منحصر به هر بیمار خواهد می بود و هر واکسن برای هر بیمار بازطراحی می‌بشود.

این شرکت علاوه بر این واکسن‌های سرطان، به‌جستوجو راه حلهای جدیدتری همانند «بیوپسی‌های مایع» برای تشخیص زودهنگام سرطان است؛ به این طریق علائم‌ تومور سریعتر از راه حلهای متعارف آزمایش خون تشخیص داده خواهد شد.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها