در ۶۰ سالگی چه اتفاقی برای پوست و مو می‌افتد؟سلامتی 

در ۶۰ سالگی چه اتفاقی برای پوست و مو می‌افتد؟


به نقل از بهداشت نیوز گذر زمان و افزایش سن نه‌تنها چین‌وچروک‌ها را در چهره نمایان می‌کند، بلکه دیگر اعضای بدن همانند عضله‌ها و ناخن‌ و مو را نیز دستخوش تحول می‌کند.

وقتی که به ۶۰ سالگی می‌رسیم، پوست، مو و ناخن کم کم نازک‌تر خواهد شد، عضلات کم‌کم تحلیل می‌روال و حتی مینای دندان نیز ضعیف‌تر می‌بشود.

دکتر ناتالی اسپیرینگز، مشاور پوست بر اهمیت تمرین‌های وزنه‌برداری مقاومتی، مراجعه مرتب به دندان‌پزشک برای مراقبت از سلامت دندان‌ها، و رژیم غذایی متعادل برای مقابله با این تغییرات اصرار می‌کند.

پوست

پوست از جمله اعضای بدن است که تحول و تحول‌های مربوط به افزایش سن را به‌طور روشن مشخص می کند.

پوست مسن‌تر برخلاف ظاهر «خشک و چروک‌شده»، در قیاس با پوست جوان، حاوی آب بیشتری است. به‌علاوه، صدمه‌های ناشی از پرتو فرابنفش (UV)‌ در واقع سلول‌های پوست را ضخیم‌تر، نه نازک‌تر، می‌کند.

ادامه مطلب
تصویری از منتظران واقعی در شب میلاد امام زمان (عج) +عکس

اسپیرینگز دراین‌باره می‌گوید: «‌تفاوتی که با پیری پیش می‌آید توانایی لایه بیرونی پوست (اپیدرم) در بازیابی پوست بعد از صدمه دیدن است.»

عواملی همانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رژیم غذایی، سیگار کشیدن، عامل ژنتیک، و… در این فرایند تاثییر دارند. ولی برای همه ما کارکرد سلول‌های پوستی سازنده کراتین و کلاژن و چربی‌های الزامی کند می‌بشود که نتیجه‌اش افت شادابی و جوانی پوست است. پوست جوان‌تر در واقع شبکه کلاژن منظمی دارد، در حالی که پوست پیرتر شبکه نامنظمی از کلاژن دارد.

چه می‌توان کرد

دکتر اسپیرینگز دوری از آفتاب، منفعت گیری از کرم ضدآفتاب با درجه محافظت زیاد در برابر پرتو فرابنفش، ترک کردن سیگار، و ورزش منظم را برای نگه داری سلامت عمومی پوست نظر می‌کند.

دکتر باو شرگیل، از انجمن متخصصان پوست بریتانیا، مصرف نیاسینامید خوراکی (ویتامین ب۳) را پیشنهاد می‌کند.

او می‌گوید: «این ویتامین در افت سرطان پوست موثر است و این چنین قرمزی پوست و رنگ‌دانه‌های ناهموار را کم می‌کند. بر همین مبنا، رنگ پوست یکدست‌تر می‌بشود و جوان‌تر به‌نظر می‌رسد.»

مو

به نقل از تلگراف،‌ موها و فولیکول‌های مو نیز درست همانند پوست پیر خواهد شد. به‌ندرت می‌توان فردی را در دهه ۵۰ و ۶۰ عمر دید که موهای ضخیم و براقی داشته باشد.

ادامه مطلب
چطور در سفر، از ابتلا به بیماری های قابل انتقال با آب پیشگیری کنیم؟_دانستنی

هر عاملی که بر مقدار هورمون‌های جنسی تاثییر می‌گذارد می‌تواند روی موها نیز تاثییر بگذارد. بلوغ، بارداری، و یائسگی از جمله عوامل موثر در تحول ظاهر موی زنان است.

نازک‌ شدن مو، که بخشی از روال ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه (آلوپسی آندروژنیک) است، فرایندی تدریجی است. فولیکول‌ها در این فرایند، در هر چرخه رشد تازه، موهای مختصر‌تر و ظریف‌تری تشکیل می‌کنند که نتیجه‌اش افت تراکم کلی و توخالی شدن مو است.

علاوه بر نازک شدن مو، ریزش مو نیز امکان پذیر رخ دهد. یقیناً ریزش روزانه نزدیک به صد تار مو طبیعی است. اگر با ریزش زیاد تر از این مقدار روبه رو شدید، باید جستوجو عوامل فرد دیگر بگردید که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: افت وزن، افتمواد مغذی، استرس، بیماری، تغییرات هورمونی، و اختلال در مصرف دارو.

چه می‌توان کرد

ریزش مو ناشی از افتمواد مغذی را می‌توان با پیروی از رژیم غذایی سالم جبران کرد. مصرف پروتئین‌های سالم همانند گوشت بدون چربی و توفو و حبوبات در ریزش مو زیاد موثر است.

ادامه مطلب
طرح های تحولی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه های آب و خاک و آبخیزداری اجرایی می شود

رزماری فرگوسن، متخصص تغذیه، مصرف مکمل‌های بیوتین و روی را برای رشد و استحکام مو پیشنهاد می‌کند. ماینوکسیدیل نیز درمانی موضعی برای ریزش مو است که رشد مو را بهبود می‌بخشد، تراکم موها را نگه داری می‌کند، و نازک و توخالی شدن موها را کند می‌کند.

برخی از شامپوها و محصولات بهداشت مو نیز حالت حجم‌دهندگی دارند که می‌توان از آن‌ها منفعت گیری کرد.

ناخن

در تاثییر افزایش سن، ناخن‌ها نازک‌تر و شکننده‌تر و زردتر خواهد شد و رشد آن‌ها نیز افت می‌یابد. درمان‌های قبلی، عوامل ژنتیک، وضع کلی سلامت، و تغییرات هورمونی همه انها بر چگونگی سلامت ناخن‌ها تاثییر دارند.

ناخن‌های زنان یائسه امکان پذیر به‌علت تشکیل استروژن ظاهری سالم نداشته باشد. بر تاثییر افزایش سن، رشد ناخن نیز به‌علت افت کلاژن و کند شدن کارکرد سلولی و گردش خون کم می‌بشود.

چه می‌توان کرد؟

زمان منفعت گیری از مواد شوینده از دستکش منفعت گیری کنید و با کرم ضدآفتاب با درجه محافظت زیاد از ناخن‌ها در برابر پرتو فرابنفش مراقبت کنید.

ادامه مطلب
این میوه سبز خوشمزه با دیابتی‌ها مهربان است

برای استحکام ناخن‌ها، غذاهای غنی از بیوتین همانند تخم‌مرغ و بادام و غلات کامل در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

آهن حاضر در گوشت قرمز و اسفناج از شکنندگی ناخن‌ها جلوگیری می‌کند و کلسیم حاضر در محصولات لبنی و سبزیجات دارای برگ سبز نیز برای سختی ناخن‌ها سودمند است.

ماهیچه‌ها

امیلی سروانت، مدیر تمرین بدنی در مرکز «پیور جیم» (Pure Gym)، بر اهمیت پروتئین در رژیم غذایی اصرار می‌کند،‌ چون پروتئین تامین‌کننده اسیدهای آمینه است که از اجزای سازنده الزامی در بدن است.

مردان و زنان در تاثییر افزایش سن دچار تغییرات هورمونی خواهد شد. مردان با افت ۳۰ درصدی مقدار تسترون و زنان با افت مقدار استروژن روبه رو‌ خواهد شد.

از آنجا که فعالیت بدنی منظم علترشد و نگهداری عضله‌ها می‌بشود، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که تمرین‌های ورزشی منظم داشته باشید.

چه می‌توان کرد؟

برای مبارزه با پیری، در هر وعده غذایی پروتئین‌های بدون چربی همانند ماهی و مرغ یا جانشین‌های گیاهی همانند لوبیا و عدس مصرف کنید و سه تا چهار بار در هفته تمرین‌های بدنی مقاومتی کنید.

به حرف های برخی از کارشناسان، تمرین مقاومتی نه‌تنها در افت اثرات پیری موثر است، بلکه امکان پذیر این روال را معکوس کند.

ادامه مطلب
تنگه شیرز دره‌ای رویایی و سرسبز در استان لرستان+عکس_دانستنی

اگر یقین نیستید که از کجا اغاز کنید، مربی شخصی راهنما و پشتیبانی خوبی است و می‌تواند با تنظیم برنامه تمرینی مناسب به نگه داری عضله‌ها و ساختن عضله‌های تازه پشتیبانی کند.

مینای دندان

دندان‌ها بر تاثییر افزایش سن زیاد تر به‌علت عواملی همانند ساییده شدن، سیگار کشیدن، مصرف مواد غذایی اسیدی، و بهداشت نامناسب دندان چندان مطلوب به‌نظر نمی‌رسند.

به این ترتیب، مینای دندان نازک‌تر می‌بشود و تکه زیرین را، یعنی عاج دندان را که ظاهر زردرنگی دارد، نمایان می‌کند.

مینای دندان این چنین مستعد پوسیدگی و شکستن و حساسیت زیاد تر است.

چه می‌توان کرد؟

دکتر رونا اسکندر برای نگه داری سلامت مینای دندان مسواک زدن روزانه و منفعت گیری از نخ‌دندان را پیشنهاد می‌کند. خمیردندان‌های ترمیم‌کننده مینای دندان که حاوی کلسیم فسفات یا فلورایدند می‌توانند مینای دندان را تحکیم کنند، اما آن را بازسازی نمی‌کنند.

منفعت گیری روزانه از نخ‌دندان نیز سودمند است، اما باید در نظر داشت که مسواک‌ زدن بیشتر از حد نیز می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد.

منبع: سلامت نیوز

 



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها