Gliese 12b درمقابل کره زمینتکنولوژی 

یک سیاره به گمان زیادً قابل‌سکونت در فاصله ۴۰ سال نوری زمین کشف شد_دانستنی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دانستنی

به‌نظر می‌رسد فرضیه وجود سیاره‌ای قابل‌سکونت و همانند به زمین، روزبه‌روز زیاد تر رنگ حقیقت به خود می‌گیرد. اخیراً یک دانشجوی استرالیایی موفق به کشف سیاره‌ای به‌اندازه زمین و بالقوه قابل‌سکونت در فاصله ۴۰ سال نوری از ما شده است.

به‌گزارش گاردین، «شیشیر دالاکیا»، کاندیدای دکترای اخترفیزیک در دانشگاه کوئینزلند جنوبی، عضوی از یک تیم بین‌المللی است که این کشف را در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم انتشار کرده است.

دالاکیا درمورد کشف این سیاره که «Gliese 12b» نام‌گذاری شده است، می‌گوید:

«ما محاسبات را انجام دادیم و فهمید شدیم که Gliese 12b به گمان زیادً به اندازه زمین است، آب‌و‌هوای معتدلی دارد و واقعاً به زمین نزدیک است. در عرض یک روز ما اینطور نتیجه گرفتیم: اوه، باید این نوشته را رسانه‌ای کنیم چون واقعاً دلنشین است. این سیاره می‌تواند دمای مناسبی داشته باشد و به این علت آب مایع روی سطح آن وجود داشته باشد… [این مسئله] مهم است چون ما بر این باوریم که اگر سیاره‌ای روی سطح خود آب مایع داشته باشد، به گمان زیادً قابل‌سکونت است. به این علت، در این جستجوی بزرگ برای حیات که درحال انجام آن هستیم، می‌خواهیم سیاراتی را بیابیم که به‌طور بالقوه قابل‌سکونت می باشند و Gliese 12b می‌تواند سوژه خوبی باشد.»

Gliese 12b به اندازه زمین یا مقداری کوچک‌تر است؛ به طور دقیق‌تر هم‌اندازه زهره. دمای سطح آن نیز نزدیک به ۴۲ درجه سانتی‌گراد تخمین زده می‌بشود.

دالاکیا با یک دانشجوی دکترای دانشگاه ادینبورگ به نام «لاریسا پالتورپ» که با ناسا برای تأیید سیاره تازه همکاری داشته، تیم خود را رهبری کرد. دالاکیا می‌گوید:

«این سیاره تنها ۴۰ سال نوری از ما فاصله دارد و احتمالا به این معنی نباشد که ما در آینده نزدیک می‌توانیم به آن برسیم، اما به این معنی است که می‌توانیم بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های فضایی جهان را به سمتش نشانه بگیریم و بفهمیم که جو آن چطور است. زمین و زهره مثالهای کلاسیکی می باشند که نشان خواهند داد چطور جو می‌تواند سطح یک سیاره را تحول دهد.»

ناسا می‌گوید سیاره Gliese 12b کاندیدای خوبی برای بازدید‌های زیاد تر با منفعت گیری از تلسکوپ فضایی جیمز وب است.

ادامه مطلب
فضاپیمای وویجر 1 دچار اختلال شد؛ ارسال مطلب‌های نامفهوم از بین ستارگان

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها