راز جوان شدن در پیری فاش شدسلامتی 

راز جوان شدن در پیری آشکار شد_دانستنی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دانستنی

به نقل از بهداشت نیوز یک مطالعه تازه که نتایج آن در نشریه «نیچر ایجینگ» (Nature Aging) انتشار شده نشانگر آن است که یک لیپید خاص با افزایش سن در بافت عضلانی بدن تشکیل می‌بشود. لیپیدها مولکول‌هایی حاوی هیدروکربن می باشند که ساختار و کارکرد سلول‌های زنده را راه اندازی خواهند داد. مثالهایی از لیپیدها عبارت هستند از: چربی‌ها روغن‌ها، فسفو لیپیدها، ویتامین‌های خاص و هورمون‌ها.

لیپیدها مولکول‌هایی حاوی هیدروکربن می باشند که ساختار و کارکرد سلول‌های زنده را راه اندازی خواهند داد. مثالهایی از لیپیدها عبارت هستند از: چربی‌ها روغن‌ها، فسفو لیپیدها، ویتامین‌های خاص و هورمون‌ها.

به نقل از مدیکال نیوز، محققان ابتدا این لیپید را با منفعت گیری از بافت موش شناسایی کردند و سپس به نتایج شبیهی در عضلات انسان دست یافتند. آن‌ها سپس دریافتند که حجم این چربی را می توان از طریق ورزش افت داد. اگر چه تا این مدت به انجام تحقیقات دیگر در این باره نیاز است. در این تحقیق تازه به یکی دیگر از مزایای احتمالی ورزش برای جوانتر شدن افراد مسن اشاره شده است.

ادامه مطلب
پوستر دلنشین باشگاه پیکان برای دیدار با تراکتور + عکس_دانستنی

محققان این مطالعه می‌گویند که مطالعه لیپیدهای پیچیده امکان پذیر به فهمیدن بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و طول عمر پشتیبانی کند.

به این منظور، آن‌ها ابتدا ۱۰ بافت گوناگون را در موش‌های پیر و جوان مورد بازدید قرار دادند تا تفاوت‌های مقدار لیپیدهای بدن در هر سنی را فهمیدن کنند. آن‌ها دریافتند که لیپیدهای بیشتری با افزایش سن در زیاد تر بافت‌هایی که مورد بازدید قرار گرفتند اغاز به تجمع می‌کنند. لیپیدهای اولیه‌ای که آن‌ها اشکار کردند، «بیس» و «بی ام پی»(انواع خاصی از لیپید) نام داشتند.

ادامه مطلب
اولین تصاویر منتسب به تروریست حادثه کرمان

در مرحله سپس، محققان می خواستند نسبت به این مساله آگاهی اشکار کنند که که آیا تجمع «بی ام پی» شبیهی در انسان رخ می‌دهد یا خیر. آن‌ها مثالبرداری‌های عضلانی را از مردان و زنان جوان‌تر بین بیست تا سی سال و مردان و زنان مسن‌تر بین شصت و پنج تا هشتاد جمع‌آوری کردند. در حالی که بین مثالهای بافت عضلانی مردان و زنان تفاوت‌هایی وجود داشت، محققان فهمید تجمع زیاد تر لپید «بی ام پی» در شرکت‌کنندگان مسن‌تر شدند.

«بی ام پی‌»ها (لیپیدهایی که با افزایش سن در بدن تجمع می‌کنند) قبلا در ادبیات به گفتن نشانگرهای بیماری یا استرس ظاهر شده بودند. «بی ام پی»ها در زمان ابراز بیماری‌های گوناگون از جمله بیماری مزمن کلیوی، بیماری‌های مرتبط با کلسترول و بیماری‌های عروقی و برخی اختلالات متابولیک ژنتیکی در بدن تجمع می‌کنند. امکان پذیر اشکار بشود که سطوح کمتر «بی ام پی» به گفتن یک نشانگر مرجع برای پیری سالم عمل می‌کند، اما برای رسیدن به یک نتیجه قطعی در این مورد به تحقیق بیشتری نیاز است.

ادامه مطلب
در طول روز مجاز به نوشیدن چند فنجان قهوه هستیم؟_دانستنی

در مرحله سپس، محققان می خواستند ببینند آیا ورزش می تواند بر سطح «بی ام پی» تأثیر بگذارد یا خیر. برای این قسمت از مطالعه، محققان ۱۲ زن بین ۴۵ تا ۷۰ سال را که داخل دوران یائسگی شده بودند، شامل شدند. این زنان اضافه وزن داشتند و کمتر از سه ساعت در هفته ورزش می کردند.

آن‌ها یک مداخله اتفاقی و متقاطع را با منفعت گیری از سه رژیم فعالیت بدنی گوناگون انجام دادند: یک رژیم نشسته که شامل ۱۴ ساعت نشستن در روز، یک رژیم ورزش که شامل ۱ ساعت ورزش در روز می بود و یک رژیم ایستاده که شامل روزانه سه ساعت ایستادن و دو ساعت پیاده روی می بود. شرکت کنندگان هر رژیم را به زمان چهار روز انجام دادند و در روز پنجم بیوپسی عضله گرفته شد. محققان دریافتند که بعد از انجام فعالیت ورزشی هر چند مختصر زمان سطوح کمتری از چربی «بی ام پی» در بدن شراکت کنندگان دیده می‌شد.

ادامه مطلب
افتآهن بدنتان را با این غذاها تامین کنید

نتایج این مطالعه به علت بالقوه فرد دیگر در اهمیت ورزش منظم برای افراد مسن اشاره می کند. پانل ووکاسینوف، پزشک متخصص داخلی که در این مطالعه شرکت نداشت، او گفت تا این مدت برای نقل کردن فرضیاتی درمورد اثرات طویل مدت این لیپیدها سریع است.

به حرف های وی، این مطالعه یافته جالبی را در رابطه تجمع برخی از لیپیدها که با افزایش سن رخ می دهد و این که چطور این تجمع بر روال پیری تأثیر می گذارد، اراعه می‌دهد. اما تا این مدت برای تعیین تأثیر طویل مدت این لیپیدها سریع است و انجام تحقیق زیاد تر الزامی است. در این مطالعه زیاد تر بر اهمیت تشویق به فعالیت بدنی منظم، به اختصاصی با افزایش سن پافشاری شده است. ورزش منظم عضلات را تحکیم می‌کند، کارکرد شناختی و خواب را بهبود می بخشد و حتی تأثیر مثبتی بر انرژی و خلق و خوی دارد.

ادامه مطلب
پوشش بیمه پنج دهک اول جامعه تا پایان فروردین سال آینده

منبع: همشهری

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی



منبع

پست های مرتبط