غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با افزایش خطر زوال شناختی و سکته مغزی رابطه داردتکنولوژی 

غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با افزایش خطر زوال شناختی و سکته مغزی رابطه دارد_دانستنی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دانستنی

بر پایه یک پژوهش تازه افرادی که غذاهای فوق‌فرآوری‌شده همانند نوشابه، چیپس و کلوچه زیاد می‌خورند امکان پذیر زیاد تر در معرض خطر ابتلا به زوال شناختی و سکته مغزی قرار گیرند. یقیناً این پژوهش با صراحت نمی‌گوید که خوردن غذاهای فوق‌فرآوری‌شده علتاین عارضه‌ها می‌بشود و محققان فقطً ربط بین این دو را اشکار کرده‌اند.

غذاهای فوق‌فرآوری‌شده سرشار از قند، چربی و نمک می باشند و پروتئین و فیبر مقداری نیز دارند. نوشابه، تنقلات پرنمک یا شیرین، بستنی، همبرگر، کنسرو لوبیا، سس کچاپ و مایونز، نان‌های بسته‌بندی‌شده و غلات طعم‌دار جز این خوراکی‌ها محسوب خواهد شد.

بر پایه گزارش ScienceDaily و مقاله منتشرشده در AAN، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست دریافتند که افزایش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با خطر بالاتر ابتلا به سکته مغزی و اختلالات شناختی مرتبط است. در این مطالعه، ۳۰,۲۳۹ فرد ۴۵ ساله یا بالاتر به زمان یازده سال بازدید شدند.

ادامه مطلب
با اهمیت ترین مؤلفه در استخدام کارمندان اپل چیست؟ تیم کوک جواب می‌دهد

ربط غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با زوال شناختی و سکته مغزی

در این پژوهش شرکت‌کنندگان سوال‌نامه‌هایی را درمورد آنچه می‌خورند و می‌نوشند پر کردند. محققان با محاسبه مقدار مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده نسبت به کل رژیم غذایی روزانه یک فرد، شرکت‌کنندگان را در چهار گروه قرار دادند.

غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با افزایش خطر زوال شناختی و سکته مغزی رابطه دارد_دانستنی ۴

این چنین از مجموع شرکت‌کنندگان، محققان ۱۴۱۷۵ شرکت‌کننده را از نظر زوال شناختی و ۲۰۲۴۳ شرکت‌کننده را از نظر سکته مغزی بازدید کردند. هر دو گروه هیچ سابقه‌ای از اختلال شناختی یا سکته نداشتند. اما در آخر این پژوهش، ۷۶۸ نفر مبتلا به اختلال شناختی و ۱۱۰۸ نفر نیز دچار سکته مغزی شدند.

ادامه مطلب
بامبو به اندازه شیر گاو دارای مقادیر بالای پروتئین و مواد مغذی است_دانستنی

برای افرادی که در گروه زوال شناختی بودند، شرکت‌کنندگانی که مشکلات حافظه و تفکر اشکار کردند، ۲۵.۸ درصد از رژیم غذایی خود را به غذاهای فوق‌فرآوری‌شده تعلق داده بودند، این رقم برای افرادی که به این عارضه دچار نشدند، ۲۴.۶ درصد می بود.

بعد از درنظرگرفتن سن، جنسیت، سختی خون و دیگر عواملی که می‌توانند بر خطر زوال عقل تأثیر بگذارند، محققان دریافتند که افزایش ۱۰ درصدی در مقدار مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با ۱۶ درصد خطر زیاد تر در ابتلا به اختلالات شناختی مرتبط است.

برای افرادی که در گروه سکته مغزی قرار داشتند، شرکت‌کنندگانی که در طول مطالعه دچار سکته مغزی شدند، ۲۵.۴ درصد از رژیم غذایی‌شان، غذاهای فوق‌فرآوری‌شده می بود، درحالی‌که این مقدار برای افرادی که سکته مغزی نکرده بودند، ۲۵.۱ درصد می بود.

محققان دریافتند که مصرف زیاد تر غذاهای‌فوق‌فرآوری‌شده با افزایش ۸ درصدی خطر سکته مغزی مرتبط است. این چنین تأثیر مصرف مواد فوق‌فرآوری‌شده در بین شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست زیاد تر می بود.

ادامه مطلب
غذاهای فوق فرآوری شده با ریسک بالای برخی از سرطان ها پیوند دارند

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها