چشم‌انداز خیره‌کنندۀ «سرزمین وحشت» از فضاسلامتی 

چشم‌انداز خیره‌کنندۀ صحرای تنزروفت؛ «سرزمین وحشت» از فضا + تصاویر_دانستنی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دانستنی

کد خبر: ۲۶۴۱۵۲

تاریخ انتشار کردن: سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ – ۰۹:۴۶

به نقل از بهداشت نیوز، صحرای «تنزروفت» در الجزایر به گفتن مکانی زیاد خطرناک شناخته می‌بشود؛ جایی که تا به حال ده‌ها نفر به علت تشنگی و تنهایی در آن دچار مرگ شده‌اند. این صحرا که به «سرزمین وحشت» نیز مشهور است، عمدتا از شن‌های متحرک راه اندازی شده است. هر سال اظهار می‌بشود که افرادی در این صحرا گم شده‌اند و در تعداد بسیاری از موارد یافتن آن‌ها تقریباً غیرممکن است، چون حرکت شن‌ها تقریبا هیچ نشانه‌ای را در آنجا باقی نمی‌گذارد.

یک عکس ماهواره‌ای که در سال ۲۰۱۷ گرفته شد، زیبایی انتزاعی این صحرا که یکی از ترسناک‌ترین محیط‌های خصمانه جهان است را نشان می‌داد. 

آخرین مطالب
ادامه مطلب
ژست های شگفت ظریف در تجمع انتخاباتی قزوین + عکس_دانستنی

تنزروفت ناحیه بزرگی از صحرای آفریقا است که در اصل در جنوب الجزایر و شمال مالی قرار دارد. این منطقه به طور متوسط سالانه کمتر از ۵ میلیمتر باران دریافت می‌کند و به همین علت «فراخشک» شده است. به حرف های رصدخانه زمین ناسا، دمای تابستان این منطقه می‌تواند به بیشتر از ۵۰ درجه سانتیگراد برسد. 

این حوضه تقریباً به طور کامل عاری از زندگی است، جز برخی از عشایر که گهگاه در مسیر کاروانی که قدمتش به بیشتر از ۱۵۰۰ سال می‌رسد، سفر مخاطره‌آمیزی را در این منطقه انجام خواهند داد. اما این سفر به علت‌ عدم وجود مرزنشان (مرزنما) در منطقه می‌تواند مرگبار باشد. عدم وجود مرزنشان حتی امکان پذیر جهت گم شدن باتجربه‌ترین مسافران بشود. در نتیجه، این منطقه در زبان عامیانه «سرزمین وحشت» نام گرفته است.

ادامه مطلب
این عکس، امروز از آنتن صداوسیما پخش شد + عکس_دانستنی

هزاران سال طوفان شن، رسوبات و شن و ماسه را از قسمت‌هایی از حوضه با خود برده و این اتفاق جهت آشکار شدن چین‌های متحدالمرکز باستانی در بستر ماسه‌سنگی موج‌دار منطقه شده که مربوط به دوران پالئوزوئیک (۵۴۱ میلیون تا ۲۵۲ میلیون سال پیش) است. اطراف این صخره‌های چین‌خورده که طبق معمولً نمکزارهایی در دره‌های شیب‌دار می باشند، تلألوهایی از رنگ سبز شناسایی شده است.

نمایندگان ناسا حرف های‌اند هنگامی از فضا به این منطقه نگاه کنید، می‌بینید ویژگی‌های زمین‌شناسی آشکارشده، یک تاثییر هنری انتزاعی دلنشین تشکیل کرده‌اند. 

یکی از عشایر طوارق که کنار یک چین ماسه سنگی آشکارشده در پارک ملی تاسیلی ناجیر الجزایر در شمال حوضه تنزروفت ایستاده است

این چشم‌انداز مهیج مشخص می کند صحرای تنزروفت همیشه تا این حد با حیات دشمن نبوده است. برخی از نمکزارهای حاضر در این عکس رنگی واقعی در دره‌هایی به عمق ۴۹۰ متر قرار دارند.

ادامه مطلب
استایل جواد عزتی در مراسم ازدواج دختر سعید آقاخانی+ عکس_دانستنی

پی. کایل هاوس، محقق مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده، حرف های که مقیاس این دره‌های شیب‌دار و شکل طرف‌های هموار آن‌ها نشانه‌هایی است از این که آن‌ها توسط آب جاری، به گمان زیادً از سیل‌های متناوب، طی میلیون‌ها سال شکل گرفتند. این نوشته گواه اینست که این منطقه روزگاری، محیط شاداب‌تری بوده که به طور بالقوه قادر به حمایتاز یک اکوسیستم متنوع بوده است. 

چشم‌انداز خیره‌کنندۀ «سرزمین وحشت» از فضا

امروزه، نمکزارها و دره‌های آن یا داخل چین‌های ماسه‌سنگی نمایان‌شده می باشند یا آن‌ها را قطع کرده‌اند و شکل‌هایی تشکیل کرده‌اند که در عکس می‌بینید. هاوس می‌گوید: «این الگوهای دیدنی یادآور مناظر شکل‌گرفته روی لایه‌های چین‌خورده می باشند، به گفتن مثال، در صحرای سرخ جنوب وایومینگ و حتی قسمت‌هایی از رشته‌کوه‌های آپالاش بشدت جنگلی در شرق ایالات متحده.»

منبع: 

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

ادامه مطلب
اگر می خواهید فرزندتان هوش اضطراب بالایی داشته باشد، بخوانید

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها